Βαθμολογία

Το facebook γερνά

Εννέα χρόνια έχουν περάσει από τότε που το facebook γινόταν το πιο hip μέσο επικοινωνίας για τους φοιτητές των ΗΠΑ. Σχεδόν αμέσως ακολούθησαν οι μαθητές λυκείου που βρήκαν σε αυτό τον χώρο και τον τρόπο να τα λένε online με τους φίλους τους, μακριά από τα αδιάκριτα βλέμματα των γονιών τους. Σήμερα όμως η εικόνα αρχίζει να αντιστρέφεται.

Μεταξύ των χρηστών, οι γκρίζοι κρόταφοι είναι πλέον συχνότεροι από τις... κοτσίδες, ενώ τα προβλήματα ακμής δίνουν σταδιακά τη θέση τους στις ρυτίδες και το... μπότοξ. Ολα δείχνουν ότι το γιγαντιαίο κοινωνικό δίκτυο γερνά!

Μπορεί το δημιούργημα του Μαρκ Ζάκερμπεργκ να κρατά τον θρόνο των social media και να παραμένει μια υπερδύναμη για το internet, τόσο από άποψη οικονομικών μεγεθών όσο και από άποψη ισχύος και επιρροής, ωστόσο ούτε αυτό καταφέρνει να ξεφύγει από τον πανδαμάτορα χρόνο. Οσο περνά ο καιρός, το facebook μεγαλώνει σε ηλικία και μαζί του μεγαλώνουν και οι χρήστες του, μεταξύ των οποίων οι μαθητές και οι φοιτητές αποτελούν πλέον μικρή μειοψηφία.

Οι έρευνες δείχνουν ότι ο «βασιλιάς» των κοινωνικών δικτύων γίνεται όλο και λιγότερο ελκυστικός για τις μικρές ηλικίες. Αντίθετα, οι χρήστες που έχουν πατήσει προ πολλού τα πρώτα «-άντα» αυξάνονται και πληθύνονται, με αποτέλεσμα ο μέσος όρος ηλικίας τους να είναι από τους υψηλότερους στον χώρο των social media. Οι αναλυτές των τεκταινομένων στον παγκόσμιο ιστό αποδίδουν το φαινόμενο αυτό σε διάφορους λόγους. Εκεί που συμφωνούν όλοι είναι ότι το facebook έπαψε να είναι αρκετά «cool» για τους νέους, από τη στιγμή που κατακλύστηκε από τους... μπαμπάδες και τις μαμάδες τους.

Ειδικά για τους εφήβους, το να επικοινωνούν με τους φίλους τους υπό το διαδικτυακό βλέμμα των μεγάλων είναι σαν να πηγαίνουν σε ένα πάρτι και να αντικρίζουν τους γονείς τους στρογγυλοκαθισμένους στους καναπέδες. Με άλλα λόγια, οι ειδικοί θεωρούν ότι το facebook γίνεται λιγότερο δημοφιλές στις μικρές ηλικίες, επειδή είναι πολύ αγαπητό στις μεγαλύτερες.

Τα οικονομικά αποτελέσματα που ανακοίνωσε η εταιρία για το τρίτο τρίμηνο του 2013 ήταν παραπάνω από καλά. Τα έσοδα παρουσίασαν αύξηση 60% σε σχέση με το περσινό τρίμηνο και έφτασαν τα 2,02 δισ. δολάρια, ενώ πολύ καλά πήγαν και τα κέρδη, που διαμορφώθηκαν σε 425.000.000 δολάρια για το ίδιο χρονικό διάστημα.

Το μόνο που φάνηκε να προβληματίζει τον οικονομικό διευθυντή του facebook, Ντέιβιντ Εμπερσμαν, κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων είναι η στάση της νεολαίας. «Είδαμε μια μείωση στους (σ.σ.: εφήβους) ημερήσιους χρήστες (σ.σ.: κατά τη διάρκεια του τριμήνου) και ιδιαίτερα στους νεότερους εφήβους» δήλωσε χαρακτηριστικά ο Εμπερσμαν που έσπευσε πάντως να δηλώσει ότι ο συνολικός αριθμός των εφήβων με προφίλ στο δίκτυο παραμένει σταθερός.

«Αυτό δεν είναι καινούργιο πρόβλημα, αλλά φαίνεται να χειροτερεύει για το facebook, που αρχικά δημιουργήθηκε για να εξυπηρετεί φοιτητές» σχολιάζει σε online άρθρο του το περιοδικό «Computerworld» και προσθέτει: «Με 1,2 δισεκατομμύρια ενεργούς χρήστες τον μήνα και 874.000.000 χρήστες μέσω κινητών, το facebook τα πηγαίνει καλά με χρήστες που έχουν περισσότερο γκρίζα μαλλιά και αντιρυτιδικές κρέμες, παρά κόμμωση Τζάστιν Μπίμπερ και προϊόντα καταπολέμησης ακμής».

Το ίδιο δημοσίευμα φιλοξενεί σχόλιο του αναλυτή Μπράιαν Μπλάου της εταιρίας Gartner, που αναφέρει ότι οι έφηβοι έχουν την τάση να μη θέλουν να «κυκλοφορούν» στα ίδια μέρη με τους γονείς τους. Ο Μπλάου χαρακτηρίζει την κάμψη της δημοτικότητας του facebook στις μικρές ηλικίες ως αποτέλεσμα του ενδιαφέροντος των εφήβων για άλλα δίκτυα, σε συνδυασμό με μια υγιή δόση να μη θέλουν να είναι τόσο κοντά με τους γονείς τους.

Πάντως ο ίδιος αναλυτής επισημαίνει ότι το facebook δεν είναι από τις εταιρίες που θα κάτσουν με σταυρωμένα τα χέρια, καθώς έχει ένα παρελθόν γεμάτο καινοτομίες που το οδήγησαν στην κορυφή. «Με τον καιρό θα αναπτύξει νέα προϊόντα που θα είναι ελκυστικά για τις διαφορετικές δημογραφικές ομάδες» τονίζει.

Μια πρώτη αντίδραση από πλευράς facebook εκδηλώθηκε στα μέσα Οκτωβρίου, όταν ανακοίνωσε τη χαλάρωση των κανόνων που αφορούν την ιδιωτικότητα των εφήβων. Με βάση τους παλιούς κανονισμούς, οι χρήστες ηλικίας 13-17 ετών μπορούσαν να μοιραστούν status updates, εικόνες και βίντεο μόνο με τους φίλους τους και τους φίλους των φίλων τους. Πλέον έχουν την επιλογή να ποστάρουν δημόσια, αν θέλουν.

Αριθμοί για την Ελλάδα

Το φαινόμενο να ενδίδει στο facebook το πιο ώριμο κοινό παρατηρείται έντονα από το 2012 και στην Ελλάδα. Ετσι, ενώ η «πρωταγωνίστρια» ηλικιακή ομάδα είναι αυτή των 25-34 ετών, έρευνες αποδεικνύουν ότι τα άτομα ηλικίας 35-44 ετών συνεισφέρουν σημαντικά τον τελευταίο χρόνο στη γενικότερη αύξηση των Ελλήνων χρηστών του facebook, που συνολικά ξεπερνούν τα 4.500.000.

Επικαιροποιημένα στοιχεία του κέντρου social times in (με τελευταίο δείγμα τον περασμένο Σεπτέμβριο) δείχνουν ότι προφίλ στην Ελλάδα έχουν περίπου 820.000 άτομα από 35 έως 45 ετών, η επόμενη ηλικιακή ομάδα (45-55 ετών) μετρά περίπου 350.000 χρήστες, ενώ γύρω στους 200.000 είναι οι χρήστες από 55 έως 65 ετών. Το ακόμη πιο εντυπωσιακό στοιχείο ωστόσο είναι πως 90.000 Ελληνες που έχουν προφίλ στο facebook είναι ηλικίας άνω των 65!

Στα 40,5 έτη ο μέσος όρος ηλικίας

Πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία για τη δημογραφική εικόνα των ανθρώπων που χρησιμοποιούν τα social media δίνει η έρευνα που πραγματοποίησε πέρυσι στις Ηνωμένες Πολιτείες η Pingdom. Οι αναλυτές της εταιρίας επιχείρησαν να σκιαγραφήσουν τους χρήστες 24 μεγάλων κοινωνικών δικτύων και online κοινοτήτων.

Οπως προέκυψε, η μέση ηλικία των χρηστών του facebook είναι η τρίτη υψηλότερη μεταξύ όλων των δικτύων της έρευνας. Σύμφωνα με την Pingdom, μεγαλύτερους σε ηλικία χρήστες έχουν μόνο το linkedIn και το yelp, γεγονός αναμενόμενο, αφού τα τελευταία έχουν καθαρά επαγγελματικό-χρηστικό χαρακτήρα.

Ειδικότερα, η έρευνα έδειξε ότι περισσότεροι από τους μισούς χρήστες όλων των social media είναι από 25 έως 44 ετών, με μέσο όρο ηλικίας τα 36,9 έτη. Από κει και πέρα όμως παρατηρούνται πολύ σημαντικές διαφορές μεταξύ των χρηστών των επιμέρους δικτύων.

Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία είναι εκείνοι του linkedIn, με μέσο όρο ηλικίας τα 44,2 έτη και ακολουθούν εκείνοι του yelp με 42,2. Εκεί κοντά βρίσκουμε και τους χρήστες του facebook, που έχουν αφήσει πίσω τους τα 30 και έχουν πλέον μέσο όρο ηλικίας τα 40,5 χρόνια! Σύμφωνα πάντα με την ίδια έρευνα, δύο στους τρεις χρήστες του facebook (65%) είναι άνω των 35 ετών, ενώ λιγότεροι από δύο στους δέκα (18%) είναι έως 24 χρόνων. Εκτός από το facebook, οι χρήστες άνω των 35 υπερτερούν επίσης στο twitter (55%), στο pinterest (63%) και φυσικά στο linkedIn (79%). Στον αντίποδα βρίσκονται το orkut και το deviantART, όπου οι άνω των 35 δεν υπερβαίνουν το 17% και το 31%, αντίστοιχα.

Πηγή: Espressonews.gr