Βαθμολογία

O Ed Hall αποκαλύπτει τα νέα σχέδια του Έψιλον...

Ο επικεφαλής του Epsilon, Ed Hall, μίλησε στο "adbusiness" για τα σχέδια και τη στρατηγική του καναλιού του Ιβάν Σαββίδη, που έχει θέσει σαν στόχο την πρώτη θέση στην ελληνική τηλεοπτική αγορά.

Το βρετανικό χιούμορ, το οποίο επιστρατεύει σε κάθε ευκαιρία, είναι το πιο χαρακτηριστικό στοιχείο του Ed Ηall, του νέου Γενικού Διευθυντή του Epsilon, τον οποίο συναντήσαμε την Πέμπτη 7 Δεκεμβρίου, μία μέρα μετά την οριστική απόκτηση του συνολικού ποσοστού του τηλεοπτικού σταθμού από τον Ιβάν Σαββίδη και τη σχετική επίσκεψη του ομογενούς επιχειρηματία στο κανάλι, η οποία έχει καλυφθεί πλήρως και διεξοδικά σε έντυπα και online μέσα. «Ήταν το ξεκίνημα ενός νέου κεφαλαίου στη ζωή μου», μας αναφέρει γελώντας, συμπληρώνοντας πως ήταν παράλληλα και η πρώτη μέρα στο νέο του διαμέρισμα μετά από τρεις μήνες που έμενε σε ξενοδοχεία, αλλά και η πρώτη φορά στην Ελλάδα που μαγείρεψε ο ίδιος ένα πολύ ωραίο δείπνο. Σοβαρός και όχι σοβαροφανής, ο Βρετανός manager, σε μια χειμαρρώδη συζήτηση που δυστυχώς δεν μπορεί να αποτυπωθεί πλήρως στις παρακάτω γραμμές, παρουσιάστηκε γνώστης της ελληνικής τηλεοπτικής αγοράς και έτοιμος για την πρόκληση να οδηγήσει το Epsilon στην κορυφή.  Όσον αφορά τη ζωή στην Ελλάδα, δηλώνει ενθουσιασμένος, αν και όπως μας είπε, δεν έχει ακόμη πλήρως προσαρμοστεί στις μετακινήσεις στην Αθήνα, που, όπως μας ανέφερε, του θυμίζει λίγο το Μεξικό...

Θα χρειαστεί, όμως, να μάθετε ακόμη καλύτερα την πόλη. Ο κ. Σαββίδης ανακοίνωσε τη μετακίνηση του καναλιού σε νέες εγκαταστάσεις…

E.H.: Ο κ. Σαββίδης έδωσε κάποια πολύ θετικά νέα και αυτό ήταν, φυσικά, καταπληκτικό. Βέβαια, στην πραγματικότητα, η εξεύρεση νέων τηλεοπτικών στούντιο και η μετακόμιση ενός τηλεοπτικού σταθμού που βρίσκεται σε λειτουργία, αποτελεί μεγάλο και περίπλοκο project. Εξετάζουμε το θέμα της μετακόμισης πολύ σοβαρά. Νομίζω, όμως, πως ο ενθουσιασμός που δημιουργήθηκε, ίσως προπορεύεται ελαφρά της πραγματικότητας. Πρέπει να αναζητήσουμε την κατάλληλη τοποθεσία για έναν αναπτυσσόμενο τηλεοπτικό σταθμό (broadcaster) στην Ελλάδα και σίγουρα βλέπουμε πως δύσκολα θα μπορέσουμε να αναπτυχθούμε με τρόπο που να ανταποκρίνεται στις φιλοδοξίες μας στις σημερινές εγκαταστάσεις. Αυτό όμως δεν σημαίνει απαραίτητα πως οι σημερινές μας εγκαταστάσεις δεν θα αποτελούν μέρος της προσπάθειάς μας. Θεωρώ πως αυτό που ο κ. Σαββίδης είπε είναι πως ξεκάθαρα φιλοδοξούμε να αναπτυχθούμε, και αυτό πιθανότατα περιλαμβάνει κάποιες άλλες εγκαταστάσεις. Δεν βρισκόμαστε όμως ακόμη σε σημείο να έχει ληφθεί κάποια απόφαση.

Αν δεν κάνω λάθος, αυτή είναι η πρώτη φορά που εργάζεστε στο χώρο των media στην Ελλάδα. Πώς προέκυψε αυτό το νέο βήμα για εσάς;

E.H.: Έχετε δίκιο, στην ουσία είναι η πρώτη μου δουλειά εδώ. Σίγουρα πρόκειται για μια συναρπαστική νέα πρόκληση για μένα, για την οποία, ωστόσο, προετοιμάζομαι εδώ και αρκετό διάστημα. Αν και δεν γνώριζα ότι θα κατέληγα στη σημερινή μου θέση (γέλια). Ξεκινήσαμε να συνεργαζόμαστε με τον κ. Σαββίδη πριν από περίπου δύο χρόνια, όταν άρχισε να εξετάζει το χώρο των media και ειδικά της τηλεόρασης στην Ελλάδα και πριν από την προηγούμενη διαδικασία αδειοδότησης.  Όταν τον Σεπτέμβριο αγόρασε το Epsilon και μου ζήτησε να εξετάσω τις δυνατότητες εδώ, στην ουσία ήταν το τέλος μιας αρκετά μακράς διαδικασίας, καθώς η ομάδα μου είχε ασχοληθεί με όλες τις κινήσεις του κ. Σαββίδη στην ελληνική τηλεοπτική αγορά μέχρι εκείνη την περίοδο.  Όταν έφτασα στην Ελλάδα, γνώριζα πως θα παρείχαμε συμβουλευτικές υπηρεσίες στον κ. Σαββίδη και το σταθμό για αρκετά σημαντικό χρονικό διάστημα. Δεν προσδοκούσα, πως θα καθόμουν στη θέση του Γενικού Διευθυντή. Μου ζητήθηκε όμως, και είμαι πολύ χαρούμενος που βρίσκομαι σε αυτόν το ρόλο. Δεν έχει εύκολα κάποιος στον δικό μου χώρο εργασίας την ευκαιρία να τεθεί επικεφαλής σε ένα κανάλι ελεύθερης μετάδοσης και εθνικής εμβέλειας, το οποίο είναι στο ξεκίνημα ενός νέου κύκλου στην πορεία του και το οποίο είναι ξεκάθαρο πως ο νέος ιδιοκτήτης έχει τη φιλοδοξία να μετατρέψει στον νούμερο 1 τηλεοπτικό σταθμό στην Ελλάδα. Θεωρώ, λοιπόν, πως έχω την ιδανική δουλειά για το χώρο της τηλεόρασης.  Έχω την ευκαιρία να αναπτύξω μια επιχείρηση σε σχέση με το πού βρίσκεται σήμερα, αξιοποιώντας νέες ιδέες, νέα προγράμματα, νέες τεχνολογίες και πιθανότατα νέες εγκαταστάσεις. Πώς να μην παρατήσω τα πάντα για να έρθω στην Ελλάδα; (γέλια).

Στόχος σας, όπως αναφέρατε και προηγουμένως, είναι η κορυφή; Η πρώτη θέση στην ελληνική τηλεοπτική αγορά;

E.H.: Ναι, αυτός είναι ο στόχος μας, αλλά όχι μέχρι τα Χριστούγεννα (γέλια).  Όταν συνεργάζεσαι με εξαιρετικά επιτυχημένους επιχειρηματίες όπως ο κ. Σαββίδης, αυτό που μαθαίνεις πολύ γρήγορα είναι πως δεν πρέπει να προσπαθείς να μετριάσεις τις φιλοδοξίες τους. Επενδυτές όπως ο Ιβάν Σαββίδης δεν μπαίνουν σε μια κούρσα για να βγουν τρίτοι. Είναι πολύ ξεκάθαρο πως η φιλοδοξία του είναι να αποτελέσει τον leader και εμείς πρέπει να δουλέψουμε σκληρά για μήνες -και μάλλον χρόνια- για να το κατορθώσουμε αυτό. Είναι ωραίο όμως να έχεις σαφείς στόχους και ξεκάθαρη ηγεσία. Μετά την επίσκεψη του κ. Σαββίδη στις εγκαταστάσεις -μόλις λίγες ώρες μάλιστα μετά την επίσημη ολοκλήρωση της εξαγοράς- όλοι γνωρίζουν πια ποιος είναι ο στόχος μας. Φυσικά, δεν θα τον κατορθώσουμε μέσα σε λίγες μόνο εβδομάδες. Αυτή τη στιγμή, αν κάποιο Σαββατοκύριακο πάει καλά, ίσως να βρισκόμαστε στην τρίτη θέση. Διαθέτουμε όμως συνολικό μερίδιο που ξεπερνά το 7% στο ενήλικο κοινό και η φιλοδοξία μας είναι ξεκάθαρα να το αυξήσουμε σημαντικά. Θα είναι βέβαια μεγάλη πρόκληση. Πρόκειται για άσκηση που απαιτεί χρόνο και φυσικά οι ανταγωνιστές μας θα αντεπιτεθούν. Είμαστε σε μια ανταγωνιστική αγορά, δεν μπορούμε ξαφνικά να εμφανιστούμε και να καταλάβουμε την πρώτη θέση. Θα είναι μια σκληρή μάχη, για την οποία ανυπομονώ! (γέλια)

Πόσο χρόνο θα χρειαστεί; Τι εκτιμάτε;

E.H.: Το κανάλι με τη νέα του μορφή -όποια κι αν είναι αυτή- θα παρουσιαστεί τον Σεπτέμβρη του 2018. Κάποια κομμάτια θα γίνουν γνωστά νωρίτερα, αλλά το επόμενο φθινόπωρο ξεκινάει η νέα εποχή του σταθμού. Η κατάκτηση της πρώτης θέσης στην τηλεοπτική αγορά ήδη από την πρώτη σεζόν είναι πολύ δύσκολο εγχείρημα. Αν το καταφέρουμε, θα μου αξίζει ένα καλό bonus (γέλια).  Ένας λογικός και ρεαλιστικός στόχος θα ήταν να το κατορθώσουμε μετά από 2-3 σεζόν. Βέβαια, ο κ. Σαββίδης δεν μου έχει δώσει κάποιο συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Μου έχει δώσει ένα στόχο.

Πώς σχεδιάζετε να καταφέρετε αυτόν το στόχο; Ποιο είναι το πλάνο σας όσον αφορά το πρόγραμμα;

E.H.: Έχουμε ήδη προχωρήσει σε κάποιες επενδύσεις. Υπάρχουν κάποια είδη προγράμματος που είναι πιο εύκολο να αγοράσει κανείς και κάποια άλλα που χρειάζονται περισσότερο καιρό για να επενδύσεις και να χτίσεις.  Έχω μια στρατηγική με βραχυπρόθεσμο, μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο στάδιο για την επιχείρηση και η ανάλυσή της απαντά στην ερώτησή σας. Βραχυπρόθεσμα, τον Δεκέμβριο και τον Ιανουάριο καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε το ζήτημα μιας επιχείρησης που υποφέρει, καθώς η διαδικασία για την ολοκλήρωση της συναλλαγής προχώρησε πολύ αργά. Πρέπει λοιπόν να διασφαλίσουμε πως θα διατηρήσουμε το μερίδιό μας και πως προσφέρουμε την κατάλληλη εμπειρία στους τηλεθεατές και στους διαφημιζομένους μας. Το μεσοπρόθεσμο στάδιο αφορά την επόμενη χρονιά και στο μυαλό μου καλύπτει την περίοδο από τον Φεβρουάριο ως και το καλοκαίρι. Για αυτήν τη φάση θα πρέπει να επενδύσουμε σε νέα προγράμματα, νέα formats και νέες παραγωγές. Το μακροπρόθεσμο στάδιο ξεκινά από τον Σεπτέμβριο του 2018 και τότε θα δοθούν οι τελικές απαντήσεις για όλες τις ερωτήσεις που υπάρχουν σήμερα και αφορούν το σήμα και το όνομα του καναλιού, το look n’ feel που θα έχει, τις εγκαταστάσεις του κ.λπ.

Ποιες είναι οι πρώτες κινήσεις, αυτές που περιλαμβάνονται στο αρχικό στάδιο της στρατηγικής σας για το κανάλι;

E.H.: Για τις πρώτες δύο φάσεις χρειαζόμαστε content και έτσι αγοράσαμε τα δικαιώματα για κάποιες ταινίες του Χόλιγουντ που θα προβάλλονται στο prime time, προσφέροντας στο κανάλι ένα κοινό που δεν είχε στο παρελθόν. Από τις 16 Δεκεμβρίου και μετά θα προβάλλουμε ιδιαίτερα δημοφιλείς ταινίες όπως τα «Τhe Hunger Games: Mockingjay (Part 1 & 2)», με τις περισσότερες εξ αυτών να κάνουν την πρεμιέρα τους στην ελληνική τηλεόραση, καθώς δεν έχουν προβληθεί ούτε καν σε συνδρομητικές πλατφόρμες. Δεν είναι ελληνικό περιεχόμενο, αλλά δεν θα μπορούσα να καταφέρω κάτι τέτοιο σε τόσο μικρό διάστημα. Αυτό που μπορώ να κάνω, είναι να εξασφαλίσω πως θα έχουμε ένα πιο ισχυρό κοινό στην απογευματινή ζώνη και στο prime time, το οποίο ίσως να είναι νεότερης ηλικίας και με περισσότερους άνδρες στη σύνθεσή του. Κατά τη διάρκεια της πρωινής και μεσημεριανής ζώνης (daytimes) έχουμε το σημερινό πρόγραμμά μας, που είναι πολύ δυνατό στο γυναικείο κοινό και ειδικά σε αυτό μεγαλύτερης ηλικίας, ενώ το telemarketing, που αποτελεί παραδοσιακά κομμάτι του σταθμού, δεν πρόκειται να εξαφανιστεί στο άμεσο στάδιο. Πρέπει όμως να ανακαλύψουμε τον τρόπο με τον οποίο θα βρίσκουμε και θα προσεγγίζουμε διαφορετικά είδη κοινού σε διαφορετικές ώρες της ημέρας. Επίσης, θα προχωρήσουμε κάποιες δημιουργικές ιδέες. Την ημέρα των Χριστουγέννων, για παράδειγμα, τα παιδιά θα κάνουν «κατάληψη» στο σταθμό. Θα είναι σε όλα τα προγράμματα, θα είναι οι παρουσιαστές, οι δημοσιογράφοι μας και οι εργαζόμενοι.  Όλα, φυσικά, θα γίνουν πολύ προσεκτικά και θα έχουν μαγνητοσκοπηθεί κάποιες μέρες πριν. Δεν πρόκειται πραγματικά να δοκιμάσουμε να λειτουργήσουμε το κανάλι μόνο με παιδιά (γέλια). Θα είναι μια πολύ δυνατή μέρα και θα προσφέρει νέες ευκαιρίες σε διαφημιστές και διαφημιζόμενους όπως και γενικά οι πρώτες προτάσεις μας. Με τις κινήσεις μας αυτές, ακόμη και μέσα σε αυτό το μικρό διάστημα, κατορθώνουμε να παρουσιάσουμε δημιουργικές ιδέες, προσεγγίζουμε διαφορετικές κατηγορίες κοινού μέσα από δημοφιλείς ταινίες, περιπέτειας αλλά και παιδικές, ενώ προσφέρουμε νέες δυνατότητες στη διαφημιστική αγορά. Αρχίζει να υπάρχει η αίσθηση πως το πρόγραμμά μας έχει μεγαλύτερο βάθος.

Για την επόμενη φάση τι ετοιμάζετε;

E.H.: Τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο θα παρουσιάσουμε κάποια πολύ δυνατά νέα formats. Δεν μπορώ να αναφέρω συγκεκριμένες ημερομηνίες αυτήν τη στιγμή, γιατί είμαστε ακόμη σε διαπραγματεύσεις, αλλά θα είναι ελληνικές παραγωγές. Θα είναι νέα προγράμματα, που προορίζονται για τo prime time και στις χρονικές ζώνες κοντά σε αυτό και θα απευθύνονται σε μεγάλο εύρος κοινού. Τουλάχιστον δύο νέα τέτοια formats θα ξεκινήσουν στο πρώτο δίμηνο του 2018. Επίσης, να σημειώσω πως σε αυτή την περίοδο και πριν από το λανσάρισμα της νέας μορφής του καναλιού τον Σεπτέμβριο του 2018, θα είμαστε ανοιχτοί να συζητήσουμε κάθε είδους δημιουργική πρόταση. Εάν διαφημιστές και διαφημιζόμενοι θέλουν να προχωρήσουν κάτι «τρελό», αν θέλουν να δοκιμάσουν κάτι, ας έρθουν να συζητήσουμε.

Στο πρώτο τρίμηνο του 2018 θα πραγματοποιηθεί και ο νέος διαγωνισμός για τις τηλεοπτικές άδειες. Είστε βέβαιος πως θα αποκτήσετε μία από τις επτά άδειες που θα δοθούν;

E.H.: Εάν στη διαδικασία συμμετάσχουν λιγότεροι από επτά διεκδικητές, τότε όλοι όσοι πληρούν τα κριτήρια θα αποκτήσουν άδεια. Εάν λάβουν μέρος περισσότεροι από επτά, τότε θα έχουμε διαδικασία δημοπρασίας. Είμαστε προετοιμασμένοι για οποιαδήποτε εξέλιξη. Ο σκοπός της εξαγοράς του σταθμού, της παρουσίας της ομάδας μου εδώ, της σύναψης νέων συνεργασιών με στελέχη και των επενδύσεων που ήδη γίνονται για το πρόγραμμα, είναι να δημιουργηθεί ένας εκ των βασικών τηλεοπτικών σταθμών εθνικής εμβέλειας, ελεύθερης λήψης και ψηφιακής επίγειας εκπομπής στην Ελλάδα. Για να το καταφέρουμε, θα πρέπει προφανώς να διαθέτουμε τη σχετική άδεια. Δεν είμαι εκπρόσωπος Τύπου του κ. Σαββίδη, είμαι υπεύθυνος για την τηλεοπτική του επιχείρηση. Θεωρώ όμως πως θα μου επιτρεπόταν να αναφέρω πως δεν ξυπνάς ένα πρωί και προχωράς στην απόκτηση ενός σταθμού όπως το Epsilon σε μια αγορά όπως αυτή, χωρίς να έχεις αποφασίσει να εργαστείς πολύ σκληρά για να αποκτήσεις μια τηλεοπτική άδεια. Γι’ αυτό και η ομάδα μου μαζί με εκείνη του κ. Σαββίδη, καθώς και με τους ανθρώπους που χειρίζονται τα οικονομικά και νομικά θέματα, εργαζόμαστε σκληρά, προκειμένου η συμμετοχή μας στη διαδικασία να έχει το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Από τον Σεπτέμβρη του 2018, λοιπόν, μπαίνουμε στο τελικό στάδιο, με το κανάλι να αποκτά νέο όνομα και νέο logo, που όπως είπε ο κ. Σαββίδης θα είναι μπλε και άσπρο;

E.H.:  Ίσως να μην έχουμε νέο logo. Ο κ. Σαββίδης είπε πως η καρδιά του καναλιού θα είναι γαλάζια και λευκή ή κάτι παρεμφερές. Βέβαια, πρέπει να αναφέρω πως αν και γι’ αυτά τα θέματα θα βασιστούμε στην άποψη της ομάδας μας εδώ και τη σχετική έρευνα, από τότε που ήρθα στην Ελλάδα, μέσα από τις συζητήσεις μου με διαφημιστικές εταιρείες, media agencies, παραγωγούς προγράμματος αλλά και ανταγωνιστές, βλέπω πως δεν υπάρχει ιδιαίτερη αγάπη για το σημερινό όνομα και το logo του σταθμού. Βέβαια, το κανάλι έχει εδραιώσει τη θέση του στην αγορά, έχει διπλασιάσει το κοινό του και έχει πολύ μεγάλη απήχηση στο μεγαλύτερης ηλικίας γυναικείο κοινό, που αποτελεί ιδιαίτερα σημαντικό segment, κατά τη διάρκεια της ημέρας. Θα προχωρούσα, λοιπόν, σε τέτοιου είδους αλλαγές με προσοχή. Δεν έχω όμως πολλούς ανθρώπους να μου χτυπάνε την πόρτα ζητώντας μου να σώσω το logo!

Με ανάλογη προσοχή θα γίνουν φαντάζομαι και οι όποιες αλλαγές θα αφορούν τις εκπομπές που «τρέχουν» αυτή την περίοδο και τους παρουσιαστές τους… Και τη διοικητική ομάδα;

E.H.: Στην Ελλάδα το telemarketing είναι πολύ σημαντική επιχειρηματική δραστηριότητα και για εμάς αποτελεί μεγάλο κομμάτι των εσόδων μας σήμερα.  Όσον αφορά το πρόγραμμα, έχουμε εκπομπές με απήχηση στο κοινό και καλή ανταπόκριση από τη διαφημιστική αγορά. Φυσικά, λοιπόν, οι όποιες αλλαγές και σε αυτό το επίπεδο πρέπει να γίνουν με προσοχή. Μην ξεχνάμε, επίσης, πως κάποιοι από τους παρουσιαστές μας αποτελούν μεγάλους σταρ στην Ελλάδα, που πήραν το δικό τους ρίσκο ερχόμενοι στο Epsilon. Kαθώς τα συμβόλαιά τους θα οδεύουν προς ολοκλήρωση, θα συζητήσουμε μαζί τους για το τι θα συμβεί στο μέλλον. Κάποιες εκπομπές ίσως και να αλλάξουν, κάποιες μπορεί και όχι. Θα συζητήσουμε και θα πει ο καθένας την άποψή του και τις προτάσεις του. Η δουλεία έχει καταργηθεί. Δεν μπορώ να διατάξω κάποιον να κάνει κάτι. Το μόνο που μπορώ να κάνω είναι να διαπραγματευθώ με στόχο να συμφωνήσουμε αμοιβαία κάτι.  Όσον αφορά τη διοικητική ηγετική ομάδα, πρέπει να χτίσουμε κάτι από την αρχή.  Έχω συναντήσει πολλά στελέχη της ελληνικής αγοράς και βρισκόμαστε σε συζητήσεις με κάποιους, αλλά αυτήν τη στιγμή δεν υπάρχει κάτι ανακοινώσιμο. (σ.σ. 10 ημέρες μετά την πραγματοποίηση της συνέντευξης ο τηλεοπτικός σταθμός ανακοίνωσε την έναρξη της συνεργασίας του με την Άλκηστη Μαραγκουδάκη, η οποία θα ασκεί τα καθήκοντα της Chief Content Officer αλλά και την Κική Σιλβεστριάδου, η οποία αναλαμβάνει τα καθήκοντα της Chief Operations Officer)

Πρόσφατα αναφέρατε πως το κανάλι αποτελεί κομμάτι ενός μεγάλου project για τον Ιβάν Σαββίδη παράλληλα με την εφημερίδα και μια σειρά ψηφιακών επιχειρήσεων. Μπορείτε να μας δώσετε κάποια παραπάνω στοιχεία γι’ αυτό το πλάνο;

E.H.: Πρόκειται ακόμη για work in progress. Η Dimera είναι μια επιχείρηση που κινείται ταχύτατα και με entrepreneurial χαρακτήρα. Είναι δε μια νέα επιχείρηση. Αναγνωρίζει ευκαιρίες και δημιουργεί δομές καθώς αναπτύσσεται. Δεν διαθέτει κάποιο παλαιού τύπου μυστικό masterplan για τα επόμενα πέντε χρόνια. Είναι μια μοντέρνα ευρωπαϊκή επιχείρηση, που αναπτύσσεται συνεχώς. Δεν ξέρω τι πρόκειται να κάνει σε τρία χρόνια. Ξέρω, όμως, πως όταν διαθέτεις μια εφημερίδα και έναν τηλεοπτικό σταθμό και αφού χτίσεις και διορθώσεις τις ψηφιακές αδυναμίες σε αυτά, τότε καταλήγεις με ένα σημαντικό media group.  Όταν διαθέτεις αυτά τα βασικά στοιχεία, αποτελείς σημαντικό media owner. Βέβαια, στην ελληνική αγορά οι μιντιάρχες παραδοσιακά διοικούν τις επιχειρήσεις τους με προσωποπαγή τρόπο.  Έναν τύπο άμεσου και προσωπικού ελέγχου και διοίκησης, που δεν συνηθίζεται σε ανεπτυγμένες αγορές. Αυτό συνέβαινε και στο Epsilon μέχρι πριν λίγες ημέρες, αλλά δεν αποτελεί τον τρόπο με τον οποίο ο κ. Σαββίδης θέλει να «τρέξει» την επιχείρηση. Δεν πρόκειται να σηκώσει το τηλέφωνο για να πει στους υπεύθυνους πώς να παρουσιάσουν τις ειδήσεις. Δεν πρόκειται να με καλέσει για να μου πει πως γνώρισε κάποιον και θέλει να του δώσουμε μια εκπομπή. Δεν θα είναι αυτός ο τρόπος με τον οποίο θα δουλεύει ο σταθμός. Το αναφέρω, γιατί σε ένα media group πρέπει να έχεις επαγγελματικό management σε όλες τις επιχειρήσεις του ομίλου. Ανθρώπους που θα επικοινωνούν μεταξύ τους αναζητώντας συνέργειες και τρόπους να δουλέψουν μαζί. Θεωρώ πως μπορούμε να βρούμε τρόπους για να μεγιστοποιήσουμε την αξία τού να είσαι τμήμα ενός media group.

Ποια είναι η γενικότερη εικόνα που έχετε για την ελληνική αγορά;

E.H.: Η ελληνική αγορά media κατέγραψε μια μικρή άνοδο φέτος και οι περισσότεροι αναλυτές με τους οποίους έχω συζητήσει εκτιμούν πως θα ακολουθήσει ανάλογη πορεία και το 2018. Η τηλεόραση έχει φυσικά επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό από τον Ειδικό Φόρο επί των διαφημίσεων, που το μόνο που έχει κάνει είναι να οδηγήσει κονδύλια σε άλλα media. Εάν ο φόρος αυτός μειωθεί σε πιο λογικά επίπεδα, όπως έχει ανακοινωθεί, τότε άμεσα η διαφημιστική δαπάνη, που τώρα έχει μετακινηθεί στον Τύπο ή στο digital, θα επιστρέψει στην τηλεόραση. Επίσης, θα πρέπει να σημειώσω πως στην ελληνική αγορά, η μετακίνηση διαφημιστικών κονδυλίων προς το digital, που συμβαίνει τα τελευταία 10 χρόνια, δεν γίνεται με αυθεντικό και αξιόπιστο τρόπο, αλλά στο πλαίσιο της προσπάθειας αποφυγής των φορολογικών επιβαρύνσεων. Αυτό δεν είναι λογικό. Θεωρώ πως με την εδραίωση του κατάλληλου φορολογικού καθεστώτος, τη μικρή άνοδο της κατανάλωσης στην αγορά και την προσφορά καλύτερων προγραμμάτων και κοινού, η δαπάνη στην τηλεόραση μπορεί να αυξηθεί, παρά τη δύσκολη οικονομική συγκυρία.

Πρόκειται για μια συζήτηση που θέλω να κάνω και με τους ανταγωνιστές μας. Θεωρώ πως αυτή η αγορά δεν πρόκειται ποτέ να γίνει cartel, γιατί την «τρέχουν» άνθρωποι με πολύ διαφορετικές απόψεις. Την ίδια στιγμή, όμως, είναι λογικό και αναμενόμενο οι άνθρωποι των τηλεοπτικών σταθμών να δηλώνουν με μια φωνή σε διαφημιστές και διαφημιζόμενους πως η τηλεόραση αποτελεί έναν καλό τρόπο για να επενδύουν τα χρήματά τους.