Βαθμολογία

Βαθύς ο «κόφτης» για μισθούς-συντάξεις

Και μέτρα 5,4 δισ. ψηφισμένα και «κόφτη» δαπανών για περικοπές έως 3,6 δισ. δίνει στους δανειστές η κυβέρνηση, αλλά συμφωνία δεν φαίνεται να έρχεται ούτε την Δευτέρα 24 Μαΐου. Ενώ η κυβέρνηση βλέπει ότι τελικά ... «θα μας βρει και ο Ιούνιος», οι δανειστές βρήκαν «καινούργιο κοσκινάκι» να ασχολούνται, διυλίζοντας το ελληνικό σχέδιο για τον «κόφτη» δαπανών.

Και, όπως όλα δείχνουν, θα χρειαστεί και νέο Eurogroup (πιθανώς στις 29 Μαΐου ή, ακόμα χειρότερα, τον Ιούνιο) για να κριθεί η διαπραγμάτευση-"ροντέο" για μέτρα, αξιολόγηση, δόσεις και χρέος.

Στον «κόφτη» η κυβέρνηση

Προς το παρόν πάντως, το μόνο σίγουρο είναι τα μέτρα που φέρνει προς ψήφιση η κυβέρνηση. Ενδεικτικό της κατάστασης είναι ότι από ώρα σε ώρα η κυβέρνηση φέρνει το δεύτερο πολυνομοσχέδιο για πώληση κόκκινων δανείων, αποκρατικοποιήσεις και νέους φόρους ύψους 1,8 δισ. ευρώ, χωρίς να περιλάβει όμως σε αυτό τις διατάξεις για τον μηχανισμό αυτόματων περικοπών. Κυβερνητικές πηγές λένε πως αυτές θα προστεθούν με τροπολογία πριν ψηφιστεί το νομοσχέδιο, αλλά αφού πρώτα τελειώσουν οι ατέρμονες τηλεδιασκέψεις και οι ανταλλαγές email με τους δανειστές.

Στο εσωτερικό πεδίο η κυβέρνηση δείχνει έτοιμη να προχωρήσει στην αποκάλυψη των νέων μέτρων, αν και ούτε αυτά είχαν κλείσει και πάλευαν έως και εχθές το βράδυ ακόμα να τα βρουν με τους δανειστές. Αλλά αν η σχετική τροπολογία καθυστερήσει και άλλο, όπως προανήγγειλαν από χθες ήδη στο υπουργείο Οικονομικών, ή τελικώς έρθει κατευθείαν για ψήφιση στην Ολομέλεια όταν θα συζητείται το πολυνομοσχέδιο, τότε «περικόπτεται» και το σφυροκόπημα που θα δεχτεί για τον «κόφτη» στην Βουλή, πριν ψηφιστεί την Κυριακή.

Όλα ανοιχτά

Χωρίς να αφήνει ελπίδες για τελική συμφωνία, η ατζέντα του Eurogroup της Δευτέρας αναφέρει ως δεύτερο θέμα την Ελλάδα (πρώτο είναι η Ισπανία), υπό τον ουδέτερο τίτλο «περιγραφή της κατάστασης». Όπως αναφέρεται «οι Θεσμοί θα ενημερώσουν για την πορεία εφαρμογής του ελληνικού προγράμματος, ιδιαίτερα στα θέματα που σχετίζονται με την πρώτη αξιολόγηση. Αυτά περιλαμβάνουν ένα μηχανισμό για τη λήψη μέτρων έκτακτης ανάγκης, το οποίο θα ενεργοποιείται εφόσον απαιτείται για την επίτευξη των συμφωνημένων δημοσιονομικών στόχων, καθώς και την εφαρμογή των προαπατουμένων μέτρων».

Στον αέρα μένουν έτσι και η αξιολόγηση, και οι δόσεις και οι συζητήσεις για το χρέος. Όπως αναφέρει η ατζέντα του Eurogroup της 24ης Μαΐου, «η Ομάδα Εργασίας του Eurogroup (δηλαδή το euro-working group) θα υποβάλει έκθεση σχετικά με την πρόοδο των συζητήσεων για τη βιωσιμότητα του ελληνικού δημόσιου χρέους, σύμφωνα με τις κατευθυντήριες αρχές και τα πιθανά μέτρα για χρέος, όπως συμφωνήθηκε στο Eurogroup της 9ης Μαΐου».

Με «αίμα» γράφεται η συμφωνία

Επί της ουσίας πάντως, οι δανειστές δεν δείχνουν έτοιμοι να δεχτούν μια «χαλαρή» διατύπωση των δεσμεύσεων για light περικοπές. Και αυτό γιατί, αν απαιτηθούν πρόσθετες περικοπές 3,6 δισ. ευρώ, οι καταναλωτικές και λειτουργικές δαπάνες είναι πολύ περιορισμένες (μόλις το 10% των ετήσιων δαπανών του προϋπολογισμού) ενώ οι δαπάνες για μισθούς και συντάξεις στο δημόσιο αγγίζουν το 85%-90% των πρωτογενών δαπανών του κράτους (πάνω από 40 από τα 50 δισ. το χρόνο) και άρα δεν φαίνεται πώς μπορεί να μείνουν στο απυρόβλητο.

Στο κυβερνητικό στρατόπεδο πάντως δεν φαίνεται να ανησυχούν ιδιαίτερα για το αν θα περάσουν από τη Βουλή τα νέα φοροεισπρακτικά μέτρα. Ο λογαριασμός των μέτρων μεγαλώνει, αλλά στην κυβέρνηση θεωρούν πως όλα τα μέτρα θα αποδώσουν και προεξοφλούν ότι ο μηχανισμός θα μείνει στα «αχρείαστα».

Πρόκειται όμως για το δεύτερο «πακέτο» μέτρων 1,8 δισ. ευρώ το οποίο θα έχει ψηφιστεί πριν το Eurogroup της 24ης Μαΐου, μετά τα 1,8%+1,8% από τα νομοσχέδια Τσακαλώτου-Κατρούγκαλου για που ψηφίστηκαν «πακέτο» την παραμονή του προηγούμενου Eurogroup της 9ης Μαΐου.

Τα μέτρα που θα ψηφιστούν, εκτός από νέους φόρους, θα επιτρέπουν την πώληση πράσινων και κόκκινων δανείων στα ξένα funds, νέο υπερ-Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων και νέα Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων.

Ειδικά για τους νέους φόρους, το νομοσχέδιο προβλέπει:

1. Αύξηση συντελεστή ΦΠΑ από το 23% στο 24% από τον Ιούνιο του 2016, η οποία θα προκαλέσει νέο κύμα ανατιμήσεων στην αγορά πλήττοντας το πορτοφόλι των ελληνικών νοικοκυριών. Ειδικότερα θα αυξηθούν:

- Τυποποιημένα είδη διατροφής (μακαρόνια, ρύζι, αλεύρι, καφές, κακάο, αλλαντικά, μαρμελάδες, σοκολάτες, παγωτά, είδη ζαχαροπλαστικής, μπαχαρικά, προψημένο ψωμί, προμαγειρεμένα φαγητά, ψωμί του τοστ, φρυγανιές, κ.α).

- Αναψυκτικά – χυμοί.

- Εστίαση (ταβέρνες εστιατόρια) – catering

- Εισιτήρια μέσων μαζικής μεταφοράς (λεωφορεία, αεροπλάνα, πλοία κ.α) και κόμιστρα ταξί

- Υπηρεσίες από συγγραφείς, καλλιτέχνες, συνθέτες

- Επισκευή και συντήρηση παλαιών κατοικιών.

-Άνθη – φυτά

2. Αύξηση του ΕΦΚ στο φυσικό αέριο για χρήση ηλεκτροπαραγωγής (εφαρμογή Ιούλιος 2016)

3. Αύξηση των ειδικών φόρων κατανάλωσης σε βενζίνη, ντίζελ για κίνηση και θέρμανση, LPG, και κηροζίνη. Το μέτρο θα εφαρμοσθεί τον Ιανουάριο 2017. Σύμφωνα με πληροφορίες οι επιβαρύνσεις στην αμόλυβδη υπολογίζεται να φθάσουν στα 10 λεπτά το λίτρο.

4. Αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στην μπύρα και κατάργηση της έκπτωσης 50% στα αλκοολούχα ποτά που ισχύει σήμερα στα Δωδεκάνησα. Το μέτρο θα εφαρμοσθεί τον Ιανουάριο του 2017

5. Αύξηση των ειδικών φόρων κατανάλωσης σε τσιγάρα, καπνό και ηλεκτρονικά τσιγάρα. Η εφαρμογή του μέτρου έχει καθορισθεί για τον Ιανουάριο του 2017

6. Επιβολή φόρου 5% στο ίντερνετ (broadband) ή εναλλακτικά στην σταθερή τηλεφωνία και 10% στη συνδρομητική τηλεόραση. Το μέτρο θα εφαρμοσθεί τον Ιανουάριο του 2017.

7. Επιβολή φόρου διανυκτέρευσης σε ξενοδοχεία άνω των δυο αστέρων και ενοικιαζόμενων άνω των δυο κλειδιών. Η Εφαρμογή μετατέθηκε για τον Ιανουάριο του 2018

8. Επιβολή φόρου στον καφέ. Το μέτρο θα εφαρμοσθεί τον Ιανουάριο του 2017.

9. Αναμόρφωση της φορολογίας ΙΧ (τέλη). Σύμφωνα με το σχέδιο αυτή θα περιλαμβάνει αναθεώρηση των χρεώσεων στη βάση της αξίας, κατάργηση του φόρου πολυτελείας στην αγορά και την αναμόρφωση του συστήματος έκπτωσης φόρου από το ατομικό εισόδημα για τα εταιρικά αυτοκίνητα. Το μέτρο θα εφαρμοσθεί το 2017.

10. Στο νομοσχέδιο θα συμπεριληφθούν διατάξεις που θα προβλέπουν την αναπροσαρμογή των συντελεστών του ενιαίου φόρου ιδιοκτησίας ακινήτων(ΕΝΦΙΑ) με στόχο την κάλυψη των απωλειών από τη μείωση των αντικειμενικών τιμών των ακινήτων.