Βαθμολογία

Οι κλειστές πύλες του...Taxisnet

Τέσσερις σημαντικές εκκρεμότητες που θα πρέπει να διευθετηθούν με νομοθετική ρύθμιση καθυστερούν το άνοιγμα της ηλεκτρονικής πύλης για την οριστική υποβολή των φορολογικών δηλώσεων από τους φορολογουμένους και ταυτόχρονα απειλούν με επιβαρύνσεις όσους το 2015 απέκτησαν πενιχρά εισοδήματα.

Αν και τα έντυπα είναι έτοιμα, και μάλιστα νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά, το Taxisnet δεν μπορεί να δεχθεί τις νέες φορολογικές δηλώσεις καθώς υπάρχουν κενά όπως:

1 Η κατάθεση νομοθετικής διάταξης με την οποία θα αντιμετωπίζεται το πρόβλημα υπερφορολόγησης για τους φορολογουμένους που δηλώνουν πενιχρά εισοδήματα από περιστασιακή απασχόληση, επιδοτούμενα σεμινάρια ή τόκους καταθέσεων μερικών λεπτών του ευρώ. Πρόκειται κυρίως για φοιτητές, ανέργους και όσους συμμετέχουν σε προγράμματα εργασιακής εμπειρίας.

Εάν δεν κατατεθεί η διορθωτική ρύθμιση, οι φορολογούμενοι αυτοί θα πιαστούν στην παγίδα των τεκμηρίων διαβίωσης και θα υπερφορολογηθούν επί εξωπραγματικών τεκμαρτών εισοδημάτων με συντελεστή 26% από το πρώτο ευρώ και με προκαταβολή φόρου η οποία έχει αυξηθεί για τα εισοδήματα του 2015 από 55% στο 75%.

Η υπερφορολόγηση των πολύ χαμηλών εισοδημάτων θα προκύψει γιατί δεν ισχύει για τα εισοδήματα του 2015 η διάταξη της παραγράφου 4 του άρθρου 1 του ν. 4330/2015 που αφορούσε τα εισοδήματα του 2014 και προβλέπει ότι:

• Οταν το ετήσιο δηλωθέν εισόδημα των φορολογουμένων δεν υπερβαίνει το ποσό των 6.000 ευρώ και το τεκμαρτό τους εισόδημα δεν υπερβαίνει το ποσό των 9.500 ευρώ και εφόσον δεν ασκείται επιχειρηματική δραστηριότητα για την οποία απαιτείται η υποβολή δήλωση έναρξης εργασιών ή εφόσον δεν ασκείται ατομική αγροτική δραστηριότητα, τότε το δηλωθέν εισόδημα και η προστιθέμενη διαφορά τεκμηρίων φορολογούνται με την κλίμακα των μισθωτών - συνταξιούχων, στην οποία ισχύει αφορολόγητο όριο 9.545 ευρώ. Στην ουσία οι εν λόγω φορολογούμενοι δεν πληρώνουν φόρο εισοδήματος.

• Εάν το δηλωθέν εισόδημα της προηγούμενης παραγράφου υπερβαίνει το ποσό των 6.000 ευρώ, το υπερβάλλον ποσό φορολογείται με την κλίμακα της επιχειρηματικής δραστηριότητας, δηλαδή με 26%.

• Εξαιρούνται του παραπάνω ευνοϊκού καθεστώτος φορολόγησης οι περιπτώσεις φορολογουμένων με πραγματικά εισοδήματα από κεφάλαιο και από υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου.

2 Η έκδοση της υπουργικής απόφασης για τον τύπο και το περιεχόμενο της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος των φυσικών προσώπων, με την οποία δίνονται οδηγίες για την συμπλήρωση (το γνωστό βιβλιαράκι) και τις φορολογικές αλλαγές που έχουν επέλθει στα εισοδήματα του 2015, επηρεάζουν την εκκαθάριση του φόρου εισοδήματος.

3 Η κατάθεση στη Βουλή νομοθετικής ρύθμισης με την οποία θα καθορίζεται νέο χρονοδιάγραμμα εξόφλησης του φόρου εισοδήματος που θα προκύψει από την εκκαθάριση των δηλώσεων. Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, ο φόρος καταβάλλεται σε τρεις ίσες διμηνιαίες δόσεις, εκ των οποίων η πρώτη μέχρι τέλος Ιουλίου, η δεύτερη μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου και η τρίτη έως το τέλος Νοεμβρίου. Τώρα το υπουργείο Οικονομικών σχεδιάζει να φέρει πιο μπροστά την πληρωμή των δόσεων και να ξεκινήσει από τον Μάιο. Σύμφωνα με πληροφορίες, σχεδιάζεται η εξόφληση του φόρου εισοδήματος να γίνει σε τρεις ίσες δόσεις τέλος Μαΐου, τέλος Ιουλίου και τέλος Σεπτεμβρίου.

4 Οι οδηγίες για τη δήλωση μεταβολής της οικογενειακής κατάστασης στο Μητρώο της Εφορίας από τους φορολογουμένους που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης πριν από την υποβολή της δήλωσης.

ΕΘΝΟΣ (ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΤΩΝΑΚΟΣ)