Βαθμολογία

«Πράσινο φως» για την απόσυρση

Μόλις ένα βήμα πριν από την κατάθεση της τροπολογίας που θα περιλαμβάνει την παράταση της απόσυρσης των παλαιάς τεχνολογίας αυτοκινήτων έως τις 30 Ιουνίου του 2016 βρίσκεται η κυβέρνηση.

Πρόκειται για ένα πολύ θετικό βήμα για την αγορά, καθώς έχει ανακοπεί η δυναμική των αντίστοιχων περσινών μηνών (οι υποψήφιοι αγοραστές ακόμη τηρούν στάση αναμονής), αλλά και τα κρατικά έσοδα έχουν μειωθεί ως αποτέλεσμα της μείωσης των πωλήσεων.

Ολες οι πληροφορίες συγκλίνουν στο γεγονός ότι μέσα στην επόμενη εβδομάδα θα ανάψει «πράσινο φως», ενώ θα υπάρξει και αναδρομική ισχύς του μέτρου (από 1/1/16), με αποτέλεσμα όσοι έχουν αγοράσει αυτοκίνητο χωρίς έκπτωση του ειδικού τέλους ταξινόμησης, να μπορούν να τη διεκδικήσουν με την προσκόμιση του σχετικού εντύπου, ευρύτερα γνωστού και ως... αποσυρόχαρτου.

Επίσης πολλά κέντρα ανακύκλωσης του ΕΔΟΕ θα «ξεμπλοκάρουν» από τα προς απόσυρση αυτοκίνητα και οι ιδιοκτήτες τους θα πάρουν το πολύτιμο αποσυρόχαρτο.

Πληροφορίες μας θέλουν στην τροπολογία για την απόσυρση να περιλαμβάνεται μια σημαντική αλλαγή: να μπορούν να αποσυρθούν αυτοκίνητα με άδεια κυκλοφορίας έως 31/12/2001 (+ ένας χρόνος), προκειμένου να βγουν από την κυκλοφορία όσο το δυνατόν περισσότερα παλαιάς τεχνολογίας ΙΧ.

Ενα πρόγραμμα απόσυρσης, εκτός του οφέλους που έχει για το περιβάλλον, προσφέρει ανάλογα με τον κυβισμό ενός ΙΧ όφελος από 300 έως και 2.800 ευρώ. Ειδικότερα:

Εως 300 ευρώ για ΙΧ έως 900 κ. εκ. και για φορολογητέα αξία έως 6.000 ευρώ.

Εως 960 ευρώ για ΙΧ από 901 έως 1.400 κ. εκ. και φορολογητέα αξία μέχρι και 8.000 ευρώ.

Εως 1.430 ευρώ για ΙΧ από 1.401 έως 1.600 κ. εκ. και φορολογητέα αξία μέχρι και 11.000 ευρώ.

Εως 2.800 ευρώ για ΙΧ από 1.601 έως 2.000 κ. εκ. και φορολογητέα αξία μέχρι 14.000 ευρώ.

Μετά την απόσυρση, τι;

Η προοπτική της παράτασης της απόσυρσης έως τα τέλη Ιουνίου βρίσκει ικανοποιημένη την αγορά, καθώς την περίοδο της άνοιξης γίνονται μαζικές παραγγελίες από εταιρείες Rent a Car, προκειμένου να είναι πανέτοιμες για την καλοκαιρινή τουριστική περίοδο.

Από την άλλη, θα δώσει ένα ικανό χρονικό διάστημα σε όποιον προγραμματίζει την αγορά ενός καινούργιου ΙΧ, ώστε να κάνει την καλύτερη δυνατή επιλογή.

Βεβαίως, το εύλογο ερώτημα είναι το πώς θα πορευθεί η αγορά μετά την 31η Ιουνίου. Εδώ οι πληροφορίες μας θέλουν να έχει ήδη μπει σε ισχύ το νέο νομοσχέδιο για τη φορολόγηση των ΙΧ, βάσει του οποίου απενοχοποιούνται τα κυβικά εκατοστά, δηλαδή κριτήριο δεν θα είναι ο κυβισμός ενός αυτοκινήτου για τη φορολόγησή του, αλλά η τιμή λιανικής.

Ακόμη δεν είναι γνωστές οι κλίμακες φορολόγησης, πάντως αυτό που διαφαίνεται είναι στα αυτοκίνητα με τιμή άνω των 30.000 ευρώ να υπάρξει η μεγαλύτερη επιβάρυνση.

Επίσης, συζητείται ευρέως ότι σε ισχύ θα είναι και ένα ευνοϊκότερο πρόγραμμα φορολόγησης (ως μια ιδιόμορφη απόσυρση θα μπορούσε να το χαρακτηρίσει κανείς) στα αυτοκίνητα με αξία λιανικής έως 15.000 (ή 17.000 ευρώ) με μειωμένο τέλος ταξινόμησης.

Αυτό είναι το πλαίσιο των αλλαγών πάνω στο οποίο εργάζεται το υπουργείο Οικονομικών σε ό,τι αφορά τη φορολόγηση των αυτοκινήτων στο εξής, προκειμένου να αποφεύγονται φαινόμενα υποτιμολόγησης.

Τι τελικά θα ισχύσει αναμένουμε να το δούμε μέσα στις επόμενες μέρες, ενώ ήδη ο υφυπουργός Οικονομικών, Τρ. Αλεξιάδης, έχει προαναγγείλει αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας για το 2017 με μείωσή τους έως και 50% και μετακύλιση της όποιας απώλειας εσόδων στις τιμές των καυσίμων.

ΕΘΝΟΣ (ΝΙΚΟΣ ΜΕΡΤΕΚΗΣ)