Βαθμολογία

Σε γονίδιο οφείλεται το χουζούρι

Άνθρωποι που αγαπούν το χουζούρι μπορεί ενδεχομένως να έχουν μια δικαιολογία καθώς οφείλεται-τουλάχιστον μερικώς-στα γονίδια, δήλωσαν ερευνητές.

Ειδικοί που μελέτησαν περισσότερους από 10.000 ανθρώπους στην Ευρώπη, ανακάλυψαν ότι όσοι είχαν το γονίδιο ABCC9 χρειάζονταν περίπου 30 λεπτά περισσότερο ύπνο κάθε νύχτα σε σχέση με όσους δεν φέρουν το γονίδιο. Η έρευνα που δημοσιεύεται στο περιοδικό 'Molecular Psychiatry', αναφέρει ότι το γονίδιο φέρουν 1 στους 5 Ευρωπαίους. Οι ερευνητές δήλωσαν ότι το εύρημα μπορεί να εξηγήσει τη συμπεριφορά ύπνου.

Περισσότεροι από 10.000 άνθρωποι έλαβαν μέρος, αναφέροντας ο καθένας το διάστημα που κοιμόταν, ενώ έδωσαν δείγμα αίματος για ανάλυση DNA.

Στην έρευνα έλαβαν μέρος άνθρωποι από τα την Κροατία, την Ολλανδία, την Ιταλία, την Εσθονία, τη Γερμανία και τα Orkney Isles. Ρωτήθηκαν σχετικά με τις συνήθειες ύπνου τις 'ελεύθερες' ημέρες, όταν δεν χρειαζόταν να σηκωθούν για τη δουλειά την επόμενη ημέρα, να λάβουν υπνωτικά χάπια ή να εργαστούν σε βάρδιες.

Όταν οι ερευνητές, από τα Πανεπιστήμια του Εδιμβούργου και του Ludwig Maximilians στο Μόναχο, συνέκριναν τα στοιχεία με τα αποτελέσματα της γενετικής ανάλυσης, ανακάλυψαν ότι όσοι είχαν ποικιλομορφία του γονιδίου ABCC9 χρειάζονταν περισσότερο ύπνο σε σχέση με τις 8 ώρες κατά μέσον όρο.

Στη συνέχεια εξέτασαν πώς το γονίδιο δρα σε μύγες, που επίσης το φέρουν, και ανακάλυψαν ότι μύγες χωρίς το ABCC9 κοιμόνταν τρεις ώρες λιγότερο από το φυσιολογικό.

Το γονίδιο ABCC9 εμπλέκεται στην αίσθηση των επιπέδων ενέργειας στα κύτταρα.

Οι ερευνητές δήλωσαν ότι αυτό ανοίγει μια νέα γραμμή έρευνας στις έρευνες ύπνου και ελπίζεται ότι η μελλοντική έρευνα θα καθορίσει πώς ακριβώς η ποικιλομορφία του γονιδίου ρυθμίζει την ποσότητα του ύπνου. Ο Dr Jim Wilson, από το πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου, δήλωσε ότι οι άνθρωποι κοιμούνται περίπου το ένα τρίτο της ζωής τους.

Μια τάση να κοιμάται κάποιος λιγότερο ή περισσότερο συχνά υπάρχει στις οικογένειες παρά το γεγονός ότι η ποσότητα ύπνου που χρειάζονται οι άνθρωποι μπορεί να επηρεαστεί από την ηλικία, το υψόμετρο, την εποχή του έτους και τους κιρκαδιανούς ρυθμούς.

Ο Wilson πρόσθεσε ότι η κατανόηση της βιολογίας του ύπνου θα είναι σημαντική για την αποκάλυψη της επίδρασης των συνηθειών ύπνου στην υγεία.