Σε 3,2 δισ. ευρώ υπολογίζεται ότι ανήλθε ο τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα το 2013, σημειώνοντας αύξηση 25% σε σύγκριση με το 2012, σύμφωνα με την έκθεση για την πορεία του ηλεκτρονικού εμπορίου στη Νότια Ευρώπη, που δημοσιοποίησε χθες η Ecommerce Europe (πρόκειται για τον φορέα συλλογικής εκπροσώπησης των εταιρειών ηλεκτρονικού εμπορίου).
Η ραγδαία αυτή ανάπτυξη των διαδικτυακών αγορών προϊόντων και υπηρεσιών στην Ελλάδα καθιστά πλέον τον κλάδο του ηλεκτρονικού εμπορίου έναν εκ των πλέον ταχύτερα αναπτυσσόμενων στην ελληνική οικονομία, με τη συμβολή του στο ΑΕΠ να φτάνει το 1,76%. Μάλιστα, οι συγγραφείς της έκθεσης εκτιμούν ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο θα αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης της οικονομίας τα επόμενα χρόνια. Ο ρυθμός ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα είναι μεγαλύτερος από τον μέσο όρο στη Νότια Ευρώπη (18,9%), αλλά και τον μέσο κοινοτικό όρο (14,7%).
Η οικονομική κρίση είναι αυτή που σε μεγάλο βαθμό «έδωσε φτερά» στην εν λόγω επιχειρηματική δραστηριότητα. Η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος ώθησε τους Ελληνες καταναλωτές να αναζητήσουν ευκαιρίες και προσφορές στο Διαδίκτυο και να επωφεληθούν από τις χαμηλότερες τιμές στις οποίες διατίθενται τόσο οι υπηρεσίες όσο και τα προϊόντα. Το 2013, σύμφωνα με την έκθεση, υπολογίζεται ότι πραγματοποίησαν αγορές μέσω του Διαδικτύου 2,4 εκατομμύρια καταναλωτές έναντι 1,9 εκατ. το 2012 και 1,5 εκατομμυρίου το 2011. Μάλιστα, οι αγορές πλέον δεν αφορούν μόνο ή κυρίως υπηρεσίες, όπως στο πρόσφατο παρελθόν όταν το Διαδίκτυο ήταν δημοφιλές κυρίως για αγορές εισιτηρίων, αλλά και αγαθά. Πλέον οι πωλήσεις που γίνονται στην Ελλάδα αφορούν κατά το ήμισυ υπηρεσίες και κατά το άλλο ήμισυ προϊόντα. Το τελευταίο έχει ως συνέπεια να αυξάνεται το μερίδιο των πωλήσεων προϊόντων που γίνονται διαδικτυακά και το 2013 ανήλθε στο 2,9% επί του συνολικού τζίρου του λιανεμπορίου. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι πέρα από τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται αποκλειστικά στις πωλήσεις μέσω Διαδικτύου, πλέον αναπτύσσουν ηλεκτρονικά καταστήματα και παραδοσιακές λιανεμπορικές επιχειρήσεις, τόσο μεμονωμένες όσο και αλυσίδες.
Η μέση δαπάνη ανά αγοραστή μέσω Διαδικτύου είναι 1.345 ευρώ ετησίως, περίπου στα ίδια επίπεδα με το 2012 (1.347 ευρώ) και αρκετά υψηλότερα από τη μέση δαπάνη στη Νότια Ευρώπη (842 ευρώ). Η μέση δαπάνη των 1.345 ευρώ κατατάσσει τους Ελληνες καταναλωτές στην πρώτη θέση σε ό,τι αφορά το ύψος της δαπάνης μέσω Διαδικτύου μεταξύ των καταναλωτών στη Νότια Ευρώπη. Σημειώνεται ότι στις χώρες που εξετάζει η Ecommerce Europe στη Νότια Ευρώπη περιλαμβάνονται η Ισπανία, η Ιταλία, η Τουρκία, η Ελλάδα, η Πορτογαλία, η Κροατία, η Κύπρος και η Μάλτα.
Συνολικά στη Νότια Ευρώπη ο τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου διαμορφώθηκε το 2013 σε 40,8 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 18,9% σε σύγκριση με το 2012. Η Ecommerce Europe εκτιμά ότι το 2014 ο τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου στην περιοχή της Νότιας Ευρώπης θα αυξηθεί περαιτέρω, φτάνοντας στα 47,8 δισεκατομμύρια ευρώ.
Πηγή: Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
(Δήμητρα Μανιφάβα)