Βαθμολογία

Με προβλήματα αρχίζουν τα σχολεία

Οι ελλείψεις νηπιαγωγών, δασκάλων και καθηγητών κατά την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς την προσεχή Πέμπτη δεν είναι πρωτόγνωρο φαινόμενο στην ελληνική πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Το ανορθολογικά δομημένο σύστημα του προσωπικού της δημόσιας εκπαίδευσης εδώ και δεκαετίες «παράγει» κατά την έναρξη κάθε χρονιάς κενά, δίνοντας αφορμή για την ετήσια διελκυστίνδα υπουργείου Παιδείας - συνδικαλιστών για τους τρόπους κάλυψής τους. Μόνο που φέτος υπάρχει μία ιδιαιτερότητα. Η ηγεσία του υπ. Παιδείας παραδέχεται ότι θα υπάρξουν περίπου 3.000 κενά και στις δύο βαθμίδες, ζητώντας από κυβέρνηση και τρόικα 10.000 διορισμούς μονίμων εκπαιδευτικών και στις δύο βαθμίδες. Ομως, υψηλόβαθμα στελέχη των υπουργείων Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Οικονομικών, που μίλησαν στην «Κ», κρίνουν το αίτημα του υπ. Παιδείας Ανδρέα Λοβέρδου μαξιμαλιστικό και... προεκλογικής στόχευσης. Το υπ. Παιδείας θα επιχειρήσει να λειτουργήσει με αναπληρωτές, με εκπαιδευτικές προτεραιότητες και εκ των ενόντων. Ενδεικτικά, οι δάσκαλοι θα αξιοποιηθούν για το υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα, κάτι που σημαίνει ότι θα λειτουργήσουν λιγότερα τμήματα ολοήμερων σχολείων, με επίπτωση στον καθημερινό προγραμματισμό χιλιάδων οικογενειών.

Ειδικότερα, φέτος τα περίπου 3.000 κενά (σε όλες τις ειδικότητες και κυρίως φιλολόγους, βιολόγους, μαθηματικούς και φυσικούς) προκύπτουν από το γεγονός ότι και για τις δύο εκπαιδευτικές βαθμίδες απαιτούνται πιστώσεις για 22.500 προσλήψεις αναπληρωτών και έχουν προγραμματισθεί (από κρατικό προϋπολογισμό, πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων και ευρωπαϊκά κονδύλια) πιστώσεις για 19.500 προσλήψεις. Μάλιστα, χθες ο κ. Λοβέρδος δήλωσε ότι «οι 19.500 δεν είχαν εξασφαλιστεί. Δεν είχαμε βρει τα λεφτά», προσθέτοντας στην «Κ» ότι έχουν εξασφαλιστεί τελικά πιστώσεις για 16.000 προσλήψεις.

Για τις θέσεις αναπληρωτών υποβλήθηκαν συνολικά 78.756 αιτήσεις από εκπαιδευτικούς και για τις δύο βαθμίδες, καταδεικνύοντας το μεγάλο ενδιαφέρον από έναν κλάδο με υψηλότατα ποσοστά ανεργίας, καθώς το Δημόσιο έχει κλείσει τις πόρτες των μόνιμων διορισμών. Βέβαια, η πρόσληψη αναπληρωτών κοστίζει λιγότερο, ενώ μπορεί να χρηματοδοτηθεί και από άλλες πηγές πλην του προϋπολογισμού. Από την πλευρά τους, ο κ. Λοβέρδος και ο αρμόδιος υφυπουργός Αλ. Δερμεντζόπουλος, μιλώντας στην «Κ» για το αίτημα των διορισμών, έχουν ως βασικό επιχείρημα ότι η κατακόρυφη αύξηση των συνταξιοδοτήσεων εκπαιδευτικών –το 2011 συνταξιοδοτήθηκαν 11.466 εκπαιδευτικοί, τα επόμενα τρία χρόνια περίπου 4.000 ετησίως και φέτος 5.015– σε συνδυασμό με το «πάγωμα» των διορισμών έχουν δημιουργήσει οξύτατο ποσοτικό και ποιοτικό πρόβλημα στα σχολεία.

«Οι αναπληρωτές είναι με μία βαλίτσα στο χέρι κάθε χρόνο. Με τον τρόπο αυτό δεν δημιουργείται το απαραίτητο περιβάλλον ώστε ο εκπαιδευτικός να αναπτύξει τη δουλειά του με σταθερότητα και προοπτική», ανέφερε στην «Κ» ο κ. Δερμεντζόπουλος. «Η κατάσταση έχει φθάσει στα όρια και απαιτούνται μόνιμοι διορισμοί σε όλα τα οργανικά κενά», δήλωσε στην «Κ» ο αιρετός του Κεντρικού Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δημήτρης Μπράτης, επιβεβαιώνοντας συνδικαλιστή της ΟΛΜΕ που δήλωσε στην «Κ» ότι «ο κ. Λοβέρδος μοιάζει να κάνει καλύτερο συνδικαλισμό από εμάς».

Λιγότερες αποσπάσεις

Πιο συγκεκριμένα, η διάκριση μεταξύ οργανικών και λειτουργικών κενών και η μεταβλητή του ωραρίου κάθε εκπαιδευτικού ανάλογα με τα χρόνια προϋπηρεσίας του είναι κρίσιμα στοιχεία για τη διαχείριση του προσωπικού ενός σχολείου. «Οργανικό κενό» υπάρχει όταν απουσιάζει εκπαιδευτικός από οργανική θέση και πρέπει να αντικατασταθεί. «Λειτουργικό κενό» προκύπτει από τις ώρες διδασκαλίας που πρέπει να γίνουν και γι' αυτές δεν υπάρχει εκπαιδευτικός. Ετσι, το υπ. Παιδείας έχει δύο τρόπους να καλύψει τα λειτουργικά και οργανικά κενά, εκτός από την πρόσληψη αναπληρωτών. Οπως είπε στην «Κ» ο κ. Δερμεντζόπουλος, φέτος θα γίνουν περίπου 500 λιγότερες αποσπάσεις εκπαιδευτικών σε διοικητικές υπηρεσίες, ενώ στη δευτεροβάθμια θα αξιοποιηθούν καθηγητές για τη διδασκαλία μαθημάτων που έχουν διδαχθεί κατά τη διάρκεια των πανεπιστημιακών σπουδών τους. Για παράδειγμα, οι καθηγητές Πληροφορικής θα μπορούν να διδάξουν Μαθηματικά. «Η επιλογή για τη διδασκαλία των Μαθηματικών από μη πτυχιούχους μαθηματικούς υποβαθμίζει τη Μαθηματική παιδεία στην εκπαίδευση», λέει η Μαθηματική Εταιρεία. Μόνο που φαίνεται ότι στα σχολεία υπάρχει πλεόνασμα καθηγητών Πληροφορικής...

Πηγή: Καθημερινή
(Απόστολος Λακασάς)