Βαθμολογία

Για deal συζητούν Σκλαβενίτης - Βερόπουλος

Με «κινούμενη άμμο» μοιάζει το περιβάλλον του ελληνικού λιανεμπορίου. Η κόπωση ύστερα από έξι χρόνια ύφεσης - συρρίκνωση της κατανάλωσης και παράλληλα συνεχείς επενδύσεις - είναι εμφανής όχι μόνο στις μικρές και μεσαίου μεγέθους αλυσίδες, στις οποίες τα σημάδια της ταλαιπωρίας είναι αποτυπωμένα στη λειτουργία τους, αλλά και στις μεγάλες αλυσίδες των σουπερμάρκετ.

Η προσπάθειά τους - μέσω των συνεχών επενδύσεων - να «αγοράσουν» την καλύτερη δυνατή θέση στο αυριανό τοπίο της αγοράς σε αρκετές περιπτώσεις δείχνει να είναι υπερβάλλουσα.

Από την άλλη πλευρά ο εξοντωτικός ανταγωνισμός στο επίπεδο των τιμών - ανηλεής και πρωτόγνωρος στην ιστορία του ελληνικού λιανεμπορίου -, ο οποίος αποσκοπεί στην προσέλκυση όλο και περισσότερων χειμαζόμενων καταναλωτών, έχει ενισχύσει τις τάσεις αποπληθωρισμού στον κλάδο των σουπερμάρκετ περιορίζοντας στο ελάχιστο δυνατό τα περιθώρια κερδοφορίας και στις περισσότερες περιπτώσεις τα ισχνά θετικά αποτελέσματα του παρελθόντος.

Σε αυτό το πλαίσιο, όπως έλεγε πηγή της αγοράς που γνωρίζει άριστα τις συζητήσεις στα «υψηλά δώματα» του κλάδου, «όλοι πλέον συζητούν με όλους» αναζητώντας διάφορες φόρμουλες συνεργασίας, έστω κι αν σε αρκετές περιπτώσεις οι συζητήσεις έχουν καθαρά «φιλολογικό χαρακτήρα» ή ανταλλάσσονται σκέψεις στο πλαίσιο των διαπροσωπικών σχέσεων, οι οποίες στη συντριπτική πλειονότητα των κορυφαίων παραγόντων της αγοράς είναι άριστες.

Στη διάρκεια των τελευταίων εβδομάδων αγαπημένο θέμα συζήτησης στην αγορά, όχι μόνο στους κύκλους του λιανεμπορίου - και οι προμηθευτές έχουν κάθε λόγο να δείχνουν υψηλό ενδιαφέρον -, είναι η πληροφορία σύμφωνα με την οποία τα αφεντικά δύο από τις μεγαλύτερες αλυσίδες σουπερμάρκετ της ελληνικής αγοράς, των Σκλαβενίτης ΑΕΕ και Αφοί Βερόπουλοι ΑΒΕΕ, βρίσκονται σε συζητήσεις προκειμένου να συγχωνευθούν. Είναι προφανές πως αν η πληροφορία είναι βάσιμη τότε αλλάζουν όλα τα δεδομένα στο ελληνικό λιανεμπόριο.

Πηγές της αγοράς που είναι σε θέση να γνωρίζουν μιλώντας προς «Το Βήμα» έλεγαν πως συζητήσεις μεταξύ των δύο πλευρών γίνονται, ωστόσο, όπως τόνιζαν χαρακτηριστικά, «βρίσκονται σε πολύ πρώιμο στάδιο, γεγονός που σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να προδικάσει και το αποτέλεσμα». Αν και οι προαναφερόμενες συζητήσεις είναι και οι πιο εντυπωσιακές στην παρούσα συγκυρία, ωστόσο στη διάρκεια των τελευταίων χρόνων έχουν «αλλάξει χέρια» πολλές εταιρείες κυρίως μεσαίου και μικρού μεγέθους, ενώ ο ρυθμός συγκέντρωσης παραμένει σε χαμηλότερα επίπεδα από αυτά που θα επιθυμούσαν διάφοροι παράγοντες της αγοράς. Βέβαια το γεγονός ότι οι πωλήσεις των περισσότερων μεγάλων αλυσίδων είναι σαφώς αυξημένες σε σχέση με τα προ κρίσης έτη, έστω κι αν οφείλονται στη ραγδαία ανάπτυξη των δικτύων τους, πρακτικά σημαίνει ότι χρόνο με τον χρόνο αυξάνουν το μερίδιό τους βελτιώνοντας ακόμη περισσότερο τη θέση τους.

Tο πρώτο βήμα εκτός Λεκανοπεδίου

Ανεξάρτητα από την ουσία και την εξέλιξη των συζητήσεων, η Σκλαβενίτης έχει τη δική της ανεξάρτητη στρατηγική στην ανάπτυξή της. Από το Πάσχα του 2015 θα κάνει το πρώτο της βήμα εκτός Λεκανοπεδίου Αττικής - θα ανοίξει το πρώτο της κατάστημα 4.000 τ.μ. σε εμπορικό κέντρο έξω από την Κόρινθο. Θα δημιουργηθεί σε ένα εμπορικό κέντρο που δημιουργείται στον δρόμο Κορίνθου - Κιάτου. Πρόκειται για ακίνητο της οικογένειας Στασινόπουλου. Μάλιστα η σημειολογία της συγκεκριμένης κίνησης έχει ιδιαίτερη σημασία και, όπως έλεγαν πηγές της αγοράς, και γειτονικές περιοχές της Αττικής, προς την πλευρά της Πελοποννήσου και προς την περιοχή της Στερεάς Ελλάδας, δεν την αφήνουν αδιάφορη.

Προσφάτως εξάλλου - από 1ης Αυγούστου - η εταιρεία απέκτησε νέους αποθηκευτικούς χώρους 30.000 τ.μ. στην Ελευσίνα προκειμένου να είναι σε θέση να εξυπηρετήσει το δίκτυο των καταστημάτων της στην Αττική. Επίσης στο υπάρχον δίκτυο των 110 καταστημάτων έως το τέλος του 2014 πρόκειται να προσθέσει άλλα τέσσερα νέα καταστήματα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι μόνο τη διετία 2012-2013 η εταιρεία πραγματοποίησε επενδύσεις ύψους 48 εκατ. ευρώ και συνεχίζει - είναι από τις λίγες εταιρείες του κλάδου - να είναι κερδοφόρα. Στη διάρκεια του 2013 οι πωλήσεις της ανήλθαν σε 1,19 δισ. ευρώ έναντι 1,23 δισ. ευρώ το 2012 σημειώνοντας ελαφρά κάμψη, ενώ τα κέρδη προ φόρων, χρηματοδοτικών επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων ανήλθαν στα 49,76 εκατ. ευρώ έναντι 45,53 εκατ. ευρώ το 2012 και τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους διαμορφώθηκαν στα 9,6 εκατ. ευρώ έναντι 10,24 εκατ. ευρώ το 2012. Αλλά και στη διάρκεια της ύφεσης αύξησε εντυπωσιακά τον αριθμό των εργαζομένων της - ανέρχονται περίπου στους 8.500 - χωρίς να προχωρήσει σε μειώσεις των αμοιβών τους. Εφέτος οι πωλήσεις «τρέχουν» με ρυθμό ανάπτυξης περίπου 6%.

Θετικοί ρυθμοί ανάπτυξης

Ο όμιλος Βερόπουλου στη διάρκεια των τελευταίων χρόνων κινείται με «δύο ταχύτητες». Στην πρώτη ταχύτητα ανήκουν οι δραστηριότητές του στις περιοχές της πΓΔΜ, όπου ελέγχει ουσιαστικά την αγορά με 11 καταστήματα, και της Σερβίας, όπου σύντομα πρόκειται να ανοίξει το έκτο κατάστημα, αλλά και της Χαλκιαδάκης ΑΕ στην περιοχή της Κρήτης. Στη δεύτερη ταχύτητα ανήκει η μητρική εταιρεία του ομίλου, η Αφοί Βερόπουλοι ΑΕΒΕ, η οποία στα χρόνια της κρίσης έχει υποστεί αλλεπάλληλους περιορισμούς στο κόστος λειτουργίας της προκειμένου να αντιμετωπίσει τα προβλήματα ρευστότητας και να ανακάμψει - δεδομένου ότι διαθέτει εκτεταμένο δίκτυο καταστημάτων. Και φαίνεται ότι εφέτος το έχει επιτύχει. Εμφανίζει έστω και σε χαμηλά επίπεδα θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης. Σοβαρά περιθώρια ανάπτυξης έχει από το δίκτυο των πρατηρίων υγρών καυσίμων το οποίο αυξάνεται συνεχώς - διαθέτει 13 πρατήρια και πρόκειται να λειτουργήσει άλλα τρία ακόμη -, έστω και με αργούς ρυθμούς, όπως επίσης από τις πωλήσεις των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.

Ο όμιλος Βερόπουλου συνολικά διαθέτει 238 καταστήματα, από τα οποία τα 222 βρίσκονται στην Ελλάδα και τα 16 στις δύο γειτονικές χώρες. Πέρυσι οι πωλήσεις της μητρικής εταιρείας του ομίλου διαμορφώθηκαν στα 625 εκατ. ευρώ σημειώνοντας κάμψη κατά 5% έναντι του 2012, οι πωλήσεις της Χαλκιαδάκης, που έχει σημαίνουσα θέση στην αγορά της Κρήτης, ανήλθαν στα 141,8 εκατ. ευρώ, της θυγατρικής της στη Σερβία στα 46,7 εκατ. ευρώ και της πΓΔΜ ανήλθαν στα 64,8 εκατ. ευρώ.

Πηγή: ΤΟ ΒΗΜΑ
(Χαροντάκης Δημήτρης)