Βαθμολογία

Αναζητούν... ακόμη πρίζα

Χωρίς «ρεύμα» παραμένουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ελλάδα, τα οποία, πέρα από τα άλλα προβλήματα, ακόμα αναζητούν την... πρίζα τους. Ναι, δεν είναι σχήμα λόγου, καθώς βρισκόμαστε σε αναμονή της Κοινής Υπουργικής Απόφασης η οποία θα ρυθμίζει τους όρους πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας, έτσι ώστε να καλύπτεται και η φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων.

Τον περασμένο Ιανουάριο ψηφίστηκε στη Βουλή ρύθμιση η οποία επιτρέπει την εγκατάσταση σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε βενζινάδικα, σταθμούς, χώρους στάθμευσης, ΚΤΕΟ κ.λπ. Εκκρεμεί όμως ο καθορισμός της διάταξης σχετικά με τους όρους πώλησης του ηλεκτρικού ρεύματος, καθώς μέχρι στιγμής απαγορεύεται η μεταπώληση ηλεκτρικού ρεύματος. Με βάση όσα ψηφίστηκαν τον Ιανουάριο, πρέπει μέχρι τα τέλη Ιουλίου να έρθει η σχετική ΚΥΑ.

Η εξυπηρέτηση των λίγων μέχρι στιγμής ηλεκτρικών Ι.Χ. οχημάτων γίνεται είτε στα σπίτια των κατόχων τους (αργή φόρτιση το βράδυ, στην πιθανή πυλωτή του σπιτιού) είτε με διάφορους τρόπους στα όρια της νομιμότητας. Δηλαδή ένας ιδιοκτήτης ηλεκτρικού Ι.Χ. δεν αγοράζει ρεύμα, αλλά γίνεται μέλος σε ένα κλαμπ που έχει σταθμό φόρτισης και στην ουσία αποπληρώνει το ρεύμα που βάζει μέσω της συνδρομής του.

«Εχει φτάσει πια η ώρα να γίνει η ρύθμιση, έτσι ώστε να αρθεί ένα εμπόδιο στην πορεία ανάπτυξης του ηλεκτρικού αυτοκινήτου», λέει στην «Κ» ο κ. Γιώργος Αγερίδης, πρόεδρος του Ελληνικού Ινστιτούτου Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων (ΕΛΙΝΗΟ).

20 - 25 στην Ελλάδα

Ποια είναι όμως η κατάσταση στην Ελλάδα; Υπάρχουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, υπάρχουν προοπτικές να αναπτυχθούν ή όλα όσα συζητούμε είναι «περί όνου σκιάς»; Η αλήθεια είναι ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πολύ λίγα. Το ερώτημα είναι πώς στέκεσαι απέναντι σε μια τάση του μέλλοντος; «Μέχρι στιγμής τα καθαρόαιμα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ελλάδα δεν ξεπερνούν τα 20 - 25. Πάντως, απ' ό,τι μαθαίνουμε, οι δύο εταιρείες που εισάγουν αυτήν τη στιγμή ηλεκτρικά Ι.Χ. αυτοκίνητα στην Ελλάδα έχουν δεχτεί αρκετές παραγγελίες για τα ελληνικά δεδομένα. Ενα επιπλέον πρόβλημα στην Ελλάδα είναι ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που έρχονται είναι από τα ακριβά και δεν προσεγγίζονται εύκολα. Ετσι κι αλλιώς, το ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι βασικά αυτοκίνητο πόλης, δεν χρειάζεται να είναι μεγάλο, ενώ εάν επιτρέπουν τα οικονομικά της οικογένειας θα υπάρχει και δεύτερο όχημα για ταξίδια», σημειώνει ο κ. Αγερίδης. Για τους ανθρώπους του ΕΛΙΝΗΟ, εάν ανοίξει η γκάμα των εισαγόμενων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με φτηνότερα μοντέλα, θα υπάρξουν πωλήσεις.

Γιατί όμως να αγοράσει κάποιος ηλεκτρικό αυτοκίνητο; «Πέρα από την προσφορά στο περιβάλλον και στην ποιότητα ζωής, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πολύ πιο οικονομικά από τα οχήματα με μηχανή εσωτερικής καύσης. «Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ακριβά στην αγορά αλλά πολύ φτηνά στη χρήση τους. Ακόμη και το πλέον οικονομικό αυτοκίνητο καύσης διανύει τα 100 χιλιόμετρα μέσα στην πόλη με 3,5-4 ευρώ. Για ένα ηλεκτρικό, το ρεύμα κοστίζει μόλις 90 λεπτά!» μας λέει ο κ. Αγερίδης. «Επιπλέον, καθώς το όχημα έχει πολύ πιο απλό μηχανισμό, έχει πολύ λιγότερες φθορές, άρα είναι πιο φθηνή η χρήση του και το σέρβις του», συμπληρώνει. Για να αναπτυχθεί η αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων αναπτύσσονται, όπως μας πληροφορούν από το ΕΛΙΝΗΟ, πακέτα υπηρεσιών, όπως, για παράδειγμα, μαζί με την αγορά ενός ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου η εταιρεία να διαθέτει στον αγοραστή ένα μεγάλο αυτοκίνητο με συμβατικό καύσιμο για εκδρομές σε καθορισμένα χρονικά διαστήματα.

Στο εξωτερικό αναπτύσσονται προγράμματα, όπου αγοράζεις το αυτοκίνητο και την μπαταρία (που είναι το 1/3 του συνολικού κόστους) την παίρνεις με λίζινγκ.

Ενεργητικό ρόλο στην προώθηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπορούν να παίξουν και μεγάλες εταιρείες, οργανισμοί και ιδρύματα, που με τη σχετικά μαζική παραγγελία ηλεκτροκίνητων οχημάτων θα έδιναν τη δυνατότητα να γίνουν γνωστά στο κοινό και να δοκιμαστούν. Ηδη η ΔΕΗ έχει αποφασίσει να προμηθευτεί 15 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ ανάλογες επιλογές συζητούν εταιρείες ταχυμεταφορών ή και εταιρείες διανομής, όπου το ενδιαφέρον στρέφεται και προς τα ηλεκτρικά σκούτερ.

Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο, στις διάφορες παραλλαγές του, έχει να προσφέρει στις πολύβουες και επιβαρυμένες με ρύπους ελληνικές πόλεις. Αξίζει να του δώσουμε μια ευκαιρία.

Πηγή: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
(ΓΙΑΝΝΗΣ ΕΛΑΦΡΟΣ)