Δείγματα ωριμότητας εμφανίζει το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα, το οποίο αξιοποιείται πλέον από το 35% των χρηστών Διαδικτύου. Η βελτίωση του επιπέδου των υπηρεσιών που προσφέρουν τα ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα (ο τζίρος των οποίων αγγίζει τα 3,5 δισ. ευρώ ετησίως) διαπιστώνεται στην ετήσια έρευνα καταγραφής και αξιολόγησης των ελληνικών ηλεκτρονικών καταστημάτων, που πραγματοποιήθηκε από το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Εντύπωση, ωστόσο, προκαλεί το γεγονός ότι παρά τις πολλαπλές δυνατότητες πληρωμής που παρέχει το 95% των ηλεκτρονικών καταστημάτων, ο πιο διαδεδομένος τρόπος είναι η αντικαταβολή (91% των χρηστών επιλέγουν την αντικαταβολή). Οσον αφορά στα e-shops, το 81% παρέχει τη δυνατότητα πληρωμής με πιστωτική κάρτα, το 72% με χρεωστική κάρτα, ενώ το 63% μέσω PayPal.
Οι πολλαπλές επιλογές που παρέχουν στον καταναλωτή είναι σαφές δείγμα ανάπτυξης της αγοράς ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα, όπως επισημαίνουν οι ερευνητές. Το 61% των ηλεκτρονικών καταστημάτων παρέχει αρκετές δυνατότητες για την παραλαβή των προϊόντων, όπως είναι οι ταχυμεταφορές, το ταχυδρομείο και η παραλαβή από φυσικό κατάστημα. Ιδιαίτερα ενθαρρυντικό, αν και όχι επαρκές, είναι το στοιχείο που θέλει το 73% των ηλεκτρονικών καταστημάτων να περιγράφει την πολιτική επιστροφής των προϊόντων με απόλυτη σαφήνεια. Ακόμη ένα δείγμα ωρίμανσης της αγοράς είναι ότι τα περισσότερα e-shops (86%) «στέλνουν» τον καταναλωτή με ένα κλικ σε σελίδες κοινωνικής δικτύωσης, όπου μπορούν να διαβάσουν κριτικές και να αφήσουν σχόλια.
Αντικείμενο αξιολόγησης
Στη συγκεκριμένη μελέτη αξιολογήθηκαν συνολικά 2.300 ηλεκτρονικά καταστήματα από τα περίπου 5.000 που λειτουργούν στην Ελλάδα με βάση τέσσερις παραμέτρους. Αντικείμενο αξιολόγησης στα ηλεκτρονικά καταστήματα έγιναν η προστασία και η ασφάλεια που προσφέρουν στους καταναλωτές, η αισθητική, η ευκολία πλοήγησης και πληροφόρησης, οι τρόποι πληρωμής, αλλά και οι υπηρεσίες υποστήριξης και εξυπηρέτησης των καταναλωτών.
Τα 2/3 των online καταστημάτων προσφέρουν όλες τις αναγκαίες υπηρεσίες και δυνατότητες στους καταναλωτές. Επτά στα δέκα e-shops εμφανίζουν ευκρινείς σελίδες, στις οποίες αναφέρονται πληροφορίες σε σχέση με την πολιτική τους για το απόρρητο, τα προσωπικά δεδομένα, αλλά και τους όρους χρήσης (τρόπους ακύρωσης της παραγγελίας, δυνατότητα επικοινωνίας σε περίπτωση διαφωνίας, δυνατότητας αντικατάστασης προϊόντων).
Ιδιαίτερα θετικό εύρημα της έρευνας είναι το γεγονός ότι τα ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα έχουν γίνει πλέον πιο «φιλικά» στον χρήστη. Το 92% διαθέτει εύχρηστα εργαλεία αναζήτησης και πλοήγησης και το 84% αναφέρει με σαφήνεια τα βασικά χαρακτηριστικά και την τιμή του προϊόντος πριν από την αποδοχή της παραγγελίας.
Οι ερευνητές εφιστούν την προσοχή στους καταναλωτές παροτρύνοντάς τους να εξακολουθούν να αποφεύγουν διαδικτυακά καταστήματα που δεν παρέχουν ουσιαστική εταιρική πληροφόρηση, με πραγματικά στοιχεία (τηλέφωνα επικοινωνίας, διεύθυνση κ.λπ.). Οπως διαπιστώθηκε στην έρευνα, περίπου το 10% των ηλεκτρονικών καταστημάτων της χώρας δεν παρέχει πληροφορίες για την εταιρική οντότητα ούτε στοιχεία φυσικής επικοινωνίας.
Ωθηση στην αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου δίνει και πρόσφατη απόφαση της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων με την οποία παρέχεται η δυνατότητα για διαδικτυακές αγορές ακόμη και στους κατοίκους των πιο απομακρυσμένων περιοχών της χώρας. Οι νέες ρυθμίσεις της ΕΕΤΤ ορίζουν τις προϋποθέσεις για τη διανομή ταχυδρομικών αντικειμένων κυρίως από τα ΕΛΤΑ. Συγκεκριμένα, τα μικροδέματα και μικρά πακέτα, που αποτελούν την πλειονότητα των παραγγελιών του ηλεκτρονικού εμπορίου, ορίζονται ως νέα κατηγορία ταχυδρομικών αντικειμένων και προσδιορίζεται ο ασφαλής τρόπος διανομής τους. Παράλληλα, οι καταναλωτές θα μπορούν πλέον να παρακολουθούν την επίδοση αντικειμένων και να επικοινωνούν με τον διανομέα μέσω τηλεφώνου και μηνυμάτων (sms).
Καθιερώνεται, επίσης, η κατ' οίκον επίδοση δεμάτων ή συστημένων σε παραλήπτες που βρίσκονται σε ακτίνα μεγαλύτερη των 5 χλμ. ή απέχουν οδικά πάνω από 10 χλμ. από έδρα ταχυδρομικού καταστήματος ή θυρίδας υποδοχής.
Πηγή: Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ