Βαθμολογία

Ποιοι ξένοι θέλουν να αγοράσουν τα ΕΛΤΑ

Την εμφάνισή τους έχουν αρχίσει να κάνουν οι πρώτοι ενδιαφερόμενοι για τα ΕΛΤΑ παρά το γεγονός ότι η διαδικασία αποκρατικοποίησης έχει μετατεθεί για μεταγενέστερο χρόνο λόγω των σημαντικών καθυστερήσεων που έχουν ήδη σημειωθεί.

Το σχέδιο αποκρατικοποίησης και οι λεπτομέρειες διάθεσης των ΕΛΤΑ δεν έχουν οριστικοποιηθεί ακόμη και το ΤΑΙΠΕΔ, που θα τρέξει και αυτόν τον διαγωνισμό, αναμένει τις προτάσεις των συμβούλων. Αδιευκρίνιστο παραμένει εάν το Δημόσιο θα παραχωρήσει το σύνολο των μετοχών των ΕΛΤΑ ή εάν θα διατηρήσει κάποια συμμετοχή. Αγνωστο επίσης παραμένει το τι θα κάνει η Eurobank, η οποία μετά την απόκτηση του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου έχει στην κατοχή της το 10% των ΕΛΤΑ. Το μόνο σημείο το οποίο φαίνεται ότι έχει ξεκαθαρίσει είναι ότι ο ιδιώτης επενδυτής που θα «μπει» στα ΕΛΤΑ θα αναλάβει και το μάνατζμεντ της εταιρείας, καθώς οποιαδήποτε άλλη επιλογή κλείνει την πόρτα στους υποψήφιους μνηστήρες.

Η συγκυρία

Γεγονός επίσης αποτελεί ότι η συγκυρία δεν είναι η καλύτερη δυνατή για την αποκρατικοποίηση των ΕΛΤΑ, καθώς η ζήτηση για ταχυδρομικές υπηρεσίες φθίνει συνεχώς κυρίως λόγω της ανάπτυξης των νέων τεχνολογιών. Στόχος των ΕΛΤΑ, όπως και των υπόλοιπων ταχυδρομικών εταιρειών της Ευρώπης, είναι η διεύρυνση των υπηρεσιών τους ώστε να ενισχύσουν τη ζήτηση των ταχυδρομικών προϊόντων που θα υπακούουν πλέον στα νέα τεχνολογικά δεδομένα. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι στα οικονομικά αποτελέσματα του 2013 επισημαίνεται η αρνητική επίδραση της απελευθέρωσης της αγοράς στα ΕΛΤΑ. Σημειώνεται μάλιστα ότι η απελευθέρωση του επιστολικού ταχυδρομείου (50 γραμμαρίων) δημιούργησε νέα δεδομένα, με πολλές από τις εταιρείες ταχυμεταφορών να προσπαθούν να μπουν δυναμικά στην αγορά. Την ίδια στιγμή η αλλαγή των διαδικασιών εντός του δημόσιου τομέα, που λειτουργεί έως ένα βαθμό μέσω ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και με αρκετά περιορισμένη χρήση του ταχυδρομείου, έχει πιέσει σημαντικά τα έσοδα των ΕΛΤΑ.

Ενδιαφέρον για το ενδεχόμενο εξαγοράς των ΕΛΤΑ φαίνεται να επιδεικνύει, σύμφωνα με πληροφορίες, το fund CVC Capital Partners που διαχειρίζεται στην πλειονότητά του αμερικανικά κεφάλαια. Η ταχυδρομική αγορά δεν είναι άγνωστη στην CVC, καθώς έχει την τελευταία δεκαετία δραστηριοποιηθεί έντονα στην ευρωπαϊκή. Εξαγόρασε αρχικώς το 22% των ταχυδρομείων της Δανίας και στη συνέχεια το 49,9% των βελγικών ταχυδρομείων. Ειδικά τα ταχυδρομεία του Βελγίου είχαν εκδηλώσει προφορικό τουλάχιστον ενδιαφέρον για την περίπτωση ιδιωτικοποίησης των ΕΛΤΑ.

Στις πρώτες συζητήσεις περί ιδιωτικοποίησης των ΕΛΤΑ, που ξεκίνησαν προ πενταετίας, οι τότε κυβερνήσεις είχαν προχωρήσει σε επαφές με στόχο αναζήτηση επενδυτή. Συζητήσεις είχαν πραγματοποιηθεί με τα βελγικά (De Post - La Poste) και τα ολλανδικά ταχυδρομεία (TNT Post), ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι βελγικά ταχυδρομεία είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την ιδιωτικοποίηση των «Ταχυμεταφορών ΕΛΤΑ», πριν ενοποιηθούν εκ νέου οι δύο εταιρείες.

Εξαιρετικά σημαντικός παίκτης είχαν θεωρηθεί το 2010 και τα γαλλικά ταχυδρομεία (La Poste) που μελετούσαν τότε την ανάπτυξή τους στο κέλυφος ενός ομίλου ταχυδρομείων χωρών της Μεσογείου. Μέχρι πρότινος, οι κυβερνητικοί κύκλοι τόνιζαν ότι ο στόχος είναι η εξεύρεση Ευρωπαίου επενδυτή, όπως και για την πλειονότητα των υπό αποκρατικοποίηση εταιρειών, ο οποίος όμως, πλέον, έχει τροποποιηθεί, με δεδομένο μάλιστα ότι η ταχυδρομική αγορά εμφανίζει σημαντική καθίζηση σε παγκόσμιο επίπεδο.

Οι μειώσεις

Στο μεταξύ, η διοίκηση των ΕΛΤΑ έχει επιδοθεί σε μια μάχη περιορισμού του λειτουργικού κόστους της εταιρείας, προκειμένου να βελτιωθούν τα οικονομικά της. Τα έσοδα της εταιρείας μειώθηκαν κατά 7,7% το 2013 και «έκλεισαν» στα 387,6 εκατ. ευρώ, ενώ οι ζημίες προ φόρων διαμορφώθηκαν στα 6 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 58,6% σε σχέση με το 2012 (ζημίες προ φόρων 14,5 εκατ. ευρώ). Σημαντικές περικοπές παρατηρήθηκαν στις δαπάνες προσωπικού που συρρικνώθηκαν στα 270,9 εκατ. ευρώ, έναντι 305,3 εκατ. ευρώ το 2012. Πέραν των περικοπών των μισθών που επιβλήθηκαν στους εργαζομένους μειώθηκε σημαντικά το 2013 και ο συνολικός αριθμός απασχολουμένων στα ΕΛΤΑ, που διαμορφώθηκε στα 8.159 άτομα, από 9.230 το 2012, κυρίως λόγω συνταξιοδοτήσεων.

Πηγή: Εφ. Καθημερινή
(ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΣΣΙΜΗ)