Τα παιδιά που βλέπουν πολλή τηλεόραση έχουν χειρότερες επιδόσεις στο σχολείο, ενώ όπως υποστηρίζουν οι ειδικοί ακόμη κι όταν η τηλεόραση «παίζει στο βάθος» μπορεί να είναι επιβλαβής για την ανάπτυξή τους.
Όπως αναφέρει η καθηγήτρια αναπτυξιακής ψυχολογίας από το πανεπιστήμιο του Reading Lynne Murray στη MailOnline, δύο πρόσφατες αμερικανικές έρευνες μεγάλης κλίμακας από τις ΗΠΑ κάνουν «απολύτως σαφές ότι η παρακολούθηση τηλεόρασης δεν έχει κανένα όφελος για τα παιδιά κάτω των δύο ετών».
Σύμφωνα με τις έρευνες, τα παιδιά που περνούν πολύ χρόνο μπροστά από την οθόνη μιας τηλεόρασης έχουν πιο φτωχό λεξιλόγιο και χειρότερες σχολικές επιδόσεις, ακόμη κι όταν ληφθούν υπόψη άλλοι παράγοντες όπως η κοινωνικο-οικονομική κατάσταση της οικογένειάς τους και ο τρόπος ανατροφής τους από τους γονείς τους.
Η ίδια στο βιβλίο της «Psychology of Babies» τονίζει ότι η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής συμβουλεύει τους γονείς να μην αφήνουν τα παιδιά τους να βλέπουν καθόλου τηλεόραση μέχρι τα 2 τους χρόνια.
Οι γρήγορα εναλλασσόμενες εικόνες και ο δυνατός ήχος είναι δύσκολο να επεξεργαστούν από το μυαλό των παιδιών, ενώ αποσπούν την προσοχή τους από το παιχνίδι και την αλληλεπίδραση με τους γονείς και τα αδέρφια τους.
Ακόμη και μια τηλεόραση που απλά «παίζει στο βάθος» μπορεί να προκαλέσει αρνητικές επιπτώσεις στην ανάπτυξη των μικρών παιδιών.
«Αν οι γονείς βλέπουν μαζί με τα παιδιά τους τηλεόραση, αντί απλά να τα βάζουν να κάθονται απέναντι από το "κουτί", μιλώντας μαζί τους και εξηγώντας τι είναι αυτό που βλέπουν κ.ά. μπορούν να μετριάσουν σε κάποιο βαθμό τις αρνητικές επιπτώσεις» ισχυρίζεται η καθηγήτρια.
Επιπλέον, σύμφωνα με την ίδια το να βλέπει ένα παιδί το ίδιο πρόγραμμα ξανά και ξανά είναι βοηθητικό, καθώς δίνει στον εγκέφαλό τους τον απαραίτητο χρόνο να επεξεργαστεί τις πληροφορίες και να προβλέψει τι πρόκειται να συμβεί στη συνέχεια.
Βέβαια, πολλά από τα προγράμματα που απευθύνονται στα παιδιά δεν είναι κατάλληλα. «Μελέτες έχουν δείξει ότι οι δυνατοί ήχοι, τα έντονα χρώματα και οι γρήγορα εναλλασσόμενες εικόνες δεν είναι κατάλληλες για τα παιδιά, καθώς ο εγκέφαλός τους δε μπορεί να αντιληφθεί τι συμβαίνει τόσο γρήγορα» προσθέτει η ίδια.
Παρά τις ανησυχίες που εκφράζει η ίδια σε ό,τι αφορά τη χρήση της τηλεόρασης από μικρά παιδιά, η καθηγήτρια λέει ότι δεν τάσσεται υπέρ της καθολικής απαγόρευσης.
«Αν για παράδειγμα η μητέρα νιώθει ότι χρειάζεται ένα διάλειμμα μισής ώρας για να ηρεμήσει, εγώ σίγουρα δε θα είμαι αυτή που θα της έλεγε να μην το κάνει» είπε ακόμη και κατέληξε λέγοντας ότι ο καλύτερος τρόπος για να παρέχουν οι γονείς τις σωστές βάσεις ανάπτυξης και ενίσχυσης της πνευματικής υγείας των παιδιών τους –από την κοινωνικότητα μέχρι το δείκτη ευφυΐας- είναι να τους διαβάζουν βιβλία πριν πέσουν για ύπνο.
Πηγή: thessalianews.gr