Βαθμολογία

Στα ράφια γάλα 8 ημερών

Γάλα επτά ή οκτώ ημερών είναι έτοιμες οι μεγάλες ελληνικές γαλακτοβιομηχανίες να διαθέσουν στην αγορά, εφόσον ψηφιστούν οι διατάξεις που αφορούν στην αλλαγή της νομοθεσίας που διέπει το προϊόν. Σύμφωνα με έγκυρες πηγές του «Εθνους», οι εταιρείες που έχουν κυρίαρχη θέση στο φρέσκο γάλα πέντε ημερών έχουν καταστρώσει τα σχέδιά τους για την παραγωγή και πώληση προϊόντων μεγαλύτερης χρονικής διάρκειας.

Για την ακρίβεια, οι μεγάλοι της αγοράς, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, ετοιμάζονται να προσαρμόσουν ορισμένα από τα προϊόντα τους που βρίσκονται στην κατηγορία των πέντε ημερών στα νέα δεδομένα που θα φέρει η καινούργια νομοθεσία. Ετσι, θα θέσουν σε εφαρμογή τα πλάνα τους για την πώληση γάλακτος το οποίο μπορεί να έχει διάρκεια ζωής επτά ή οκτώ ημέρες. Πάντως, οι συγκεκριμένες γαλακτοβιομηχανίες θα κρατήσουν στα ράφια τους και τα γάλατα των πέντε ημερών. Πηγές της αγοράς αναφέρουν επίσης στο «Εθνος» ότι οι επιχειρήσεις από την επιμήκυνση της διάρκειας ζωής του γάλακτος της χαμηλής παστερίωσης θα εξοικονομήσουν σημαντικά κόστη ως προς την επιστροφή προϊόντων που δεν καταναλώθηκαν. Σήμερα το κόστος αυτό είναι 5%, και με τους υπολογισμούς που έχουν κάνει κατεβαίνει στο 2%.

Tιμή πώλησης

Αυτή τη διαφορά οι μεγάλοι του κλάδου αναμένεται να την περάσουν στην τιμή πώλησης των νέων προϊόντων τους, ιδίως τους πρώτους μήνες της διάθεσής τους, επιδιώκοντας να κατακτήσουν μερίδια.

Κορυφαίο στέλεχος μεγάλης γαλακτοβιομηχανίας μιλώντας στο «Εθνος» δεν απέκλεισε επίσης το ενδεχόμενο να αξιοποιήσει και τη νέα κατηγορία του γάλακτος της «μίας μέρας». Κι αυτό μια και η εταιρεία είναι σε περιφέρεια με αγελαδοτροφία, οπότε έχει το περιθώριο να ανταποκριθεί στη συλλογή και την παστερίωση του προϊόντος εντός 24 ωρών και στη συνέχεια να το πουλά στα ράφια με διάρκεια ζωής τις δύο ημέρες. Οι μεγάλοι της εγχώριας αγοράς σημειώνουν επίσης πως με την επιμήκυνση της διάρκειας ζωής του γάλακτος έχουν τη δυνατότητα να πουλήσουν προϊόντα και σε νησιά, όπου ήταν ιδιαίτερα δαπανηρό να φτάσουν σε αυτές τις περιοχές.

Οι απόψεις σε ό,τι αφορά τη δυνατότητα εισόδου στην ελληνική αγορά προϊόντων από πολυεθνικές γαλακτοβιομηχανίες διίστανται. Κάποιοι λένε ότι είναι δυνατόν ξένες πολυεθνικές που ήδη παράγουν γαλακτοκομικά προϊόντα (π.χ. γιαούρτια) σε γειτονικές χώρες και τα πουλάνε στα ελληνικά ράφια, να κάνουν το ίδιο και με τα γάλατα χαμηλής παστερίωσης.

Στην Ιταλία, εδώ και δύο χρόνια η διάρκεια ζωής επιμηκύνθηκε από τις τέσσερις στις οκτώ μέρες. Ομως κανένα γάλα απλής παστερίωσης από μεγάλες γαλακτοπαραγωγικές χώρες, όπως η Αυστρία, δεν μπήκε στην αγορά. Κι αυτό επειδή το κόστος μεταφοράς είναι απαγορευτικό.

Αντίθετη άποψη εκφράζει με δήλωσή του στο «Εθνος» ο πρόεδρος της γαλακτοβιομηχανίας ΕΒΟΛ, Νικήτας Πρίντζος: «Το φρέσκο γάλα δύο ημερών είναι ένα δημιούργημα της κυβέρνησης που το εφηύρε για να πείσει ότι η διάταξη είναι επωφελής για την εγχώρια γαλακτοβιομηχανία». Και εξηγεί: «Το χαμηλής παστερίωσης φρέσκο γάλα πέντε ημερών τυγχάνει θερμικής επεξεργασίας στους 71,7 βαθμούς. Χαμηλότερη θερμοκρασία από αυτήν δεν μπορεί να υπάρξει. Το ίδιο γάλα που μπορεί να είναι 5 ημερών γιατί να το βαφτίσω 2 ημερών; Το μόνο που θα πετύχω θα είναι να αυξήσω το κόστος διανομής της βιομηχανίας».

Πηγή: ΕΘΝΟΣ
(ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΟΛΩΝΑΣ)