Βαθμολογία

Φθηνότερα διόδια για τους συχνούς χρήστες

Επιστρέφει στη «γραμμή» των κυβερνήσεων Παπανδρέου και Παπαδήμου το υπουργείο Υποδομών, καθώς επανέφερε -και φαίνεται ότι εν μέρει πέτυχε- το αίτημα για μείωση της τιμής των διοδίων για τους τακτικούς χρήστες των αυτοκινητόδρομων.

Όπως επισημαίνουν κύκλοι του υπουργείου, το επόμενο διάστημα θα έρθει ρύθμιση που θα προβλέπει εκπτωτική πολιτική για τους συχνούς χρήστες των αυτοκινητόδρομων.

Σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Υποδομών, στη νέα σύμβαση παραχώρησης της Ιόνιας Οδού (για την κατασκευή του τμήματος Αντίρριο - Ιωάννινα και τη λειτουργία του αυτοκινητόδρομου Αφίδνες - Μαλιακός) θα υπάρχει πρόβλεψη που θα ενεργοποιηθεί το αμέσως επόμενο διάστημα, με την οποία θα υποχρεωθεί ο παραχωρησιούχος να προχωρήσει σε συγκεκριμένες εκπτωτικές ρυθμίσεις για τους συχνούς χρήστες του δρόμου εντός του Δεκεμβρίου για τα διόδια των Αφιδνών, ούτως ώστε να επιλυθεί ένα ζήτημα που ταλανίζει την τοπική κοινωνία για χρόνια. Όπως λένε, το ίδιο ισχύει για την Ολυμπία Οδό, όπου εν πολλοίς πλέον εφαρμόζεται η αναλογική χρέωση.

Παράλληλα, όπως μεταδίδουν, με τις νέες συμβάσεις θα υποχρεωθούν οι παραχωρησιούχοι όλων των αυτοκινητόδρομων το επόμενο χρονικό διάστημα να ολοκληρώσουν μελέτη για την λειτουργία του ηλεκτρονικού συστήματος χρέωσης κατ' αναλογία με τη διανυόμενη απόσταση, γνωστότερου ως «τηλεδιοδίου», η υιοθέτηση του οποίου αποτελεί συμβατική υποχρέωση της χώρας έναντι της ΕΕ με ορίζοντα εφαρμογής το 2014. Αυτή η μελέτη, τονίζουν πηγές του υπουργείου, θα πρέπει να προχωρήσει άμεσα και η εφαρμογή της εκτιμάται ότι θα «λυτρώσει» τους τακτικούς χρήστες των δρόμων, καθώς θα χρεώνονται για τα χιλιόμετρα που διανύουν και μόνο.

Συνεργάτες του υπουργού Υποδομών κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη παραδέχονται ότι υπάρχει πρόβλημα με το ζήτημα του παράπλευρου οδικού δικτύου και υπογραμμίζουν ότι εκκρεμούν δικαστικές αποφάσεις για απαλλοτριώσεις, οι οποίες όταν τελεσιδικήσουν, θα επιτρέψουν τη δημιουργία εναλλακτικών οδών για τους ταξιδιώτες του ΠΑΘΕ. Μάλιστα, υπογραμμίζουν ότι παρόμοια προβλήματα άδικης τιμολόγησης που καταγράφονται στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, θα αντιμετωπιστούν με παρόμοιο τρόπο στο άμεσο μέλλον.

Ως το 2018 τα «κομμένα» τμήματα

Όπως αναφέρουν πηγές του υπουργείου, στις επικαιροποιημένες συμβάσεις προβλέπεται ότι για τα «κομμένα» τμήματα των αυτοκινητόδρομων θα ληφθούν τελικές αποφάσεις εντός τριών ετών από τη λήξη της περιόδου κατασκευής, δηλαδή ως το τέλος του 2017.

Ήδη, όπως εξήγγειλε τη Δευτέρα ο υπουργός Υποδομών, το «κομμένο» τμήμα της Ολυμπίας Οδού Πάτρα - Πύργος και Καλό Νερό - Τσακώνα θα αφαιρεθεί από τη σύμβαση παραχώρησης και θα δημοπρατηθεί τον Απρίλιο του 2014 ως δημόσιο έργο.

Σύμφωνα με πληροφορίες, για το ενδιάμεσο τμήμα Πύργος - Καλό Νερό, οι περιβαλλοντικοί όροι του οποίου έχουν καταπέσει στο Συμβούλιο της Επικρατείας, προκρίνεται η λειτουργική αναβάθμιση του υφιστάμενου δρόμου Πύργος - Καλό Νερό, χωρίς «φαραωνικό αυτοκινητόδρομο στον βουνό», σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου.

Το κομμάτι Πάτρα - Πύργος κοστολογείται περί τα 390 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων ήδη έχουν κατασκευαστεί έργα αξίας 90 εκατ. ευρώ, ενώ οι μελέτες και οι απαλλοτριώσεις είναι έτοιμες. Πρόθεση του υπουργείου είναι το έργο να δημοπρατηθεί ως δημόσιο τον Απρίλιο του 2014 με στόχο να παραδοθεί μαζί με την υπόλοιπη Ολυμπία Οδός στο τέλος του 2015 ή τις αρχές του 2016.

Πάντως, όπως σημειώνουν πηγές του υπουργείου, τα τμήματα που θα γίνουν ως δημόσια έργα θα μπορούν στο μέλλον να συνδεθούν με τις υφιστάμενες συμβάσεις παραχώρησης. Παράλληλα, όπως υπογραμμίζουν, ο παραχωρησιούχος θα αποζημιωθεί για αξιώσεις μόνο των τμημάτων του έργου που θα κατασκευάσει και όχι για το σύνολο της αρχικής Ολυμπίας Οδού, που προβλεπόταν, όπως λένε, από τη συμφωνία αποζημίωσης που είχε επεξεργαστεί η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών.

Εκεί που τα πράγματα είναι λίγο πιο μπλεγμένα είναι στον Αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας (Ε65), καθώς θα κατασκευαστούν μόνο τα 90 χλμ. μεταξύ Ξυνιάδας και Τρικάλων, ενώ για τα υπόλοιπα τμήματα (Λαμία - Ξυνιάδα και Τρίκαλα - Παναγιά) θα αποφασιστεί τι θα γίνει έως το τέλος του 2017. Εάν ληφθεί θετική απόφαση, θα γίνει συνεννόηση με τον παραχωρησιούχο και τις τράπεζες. Πάντως, κατά πληροφορίες, περί τα 700 εκατ. από τα κοινοτικά κονδύλια θα δεσμευτούν για την αποπεράτωση του δρόμου. Το εάν θα γίνει, θα αποτελέσει προϊόν μελλοντικής διαπραγμάτευσης.

Για τη σήραγγα της Κλόκοβας στην Ιόνια Οδό, το υπουργείο Υποδομών θα λάβει τις αποφάσεις του όταν το ΣτΕ αποφασίσει τι μέλλει γενέσθαι με την προσφυγή που κατέθεσαν πολίτες κατά της μελέτης περιβαλλοντικών όρων του έργου.

Τις επόμενες ημέρες στη Βουλή

Όπως μεταδίδουν πηγές του υπουργείου, οι τροποποιημένες συμβάσεις των τεσσάρων σταματημένων αυτοκινητόδρομων θα έρθουν στη Βουλή τις επόμενες ημέρες για ψήφιση, ενώ η σύμβαση παραχώρησης του Μορέα θα πάρει σειρά είτε πριν είτε μετά τα Χριστούγεννα.

Η ψήφιση των νέων συμβάσεων θα πρέπει να πραγματοποιηθεί ως τις 9 Δεκεμβρίου 2013, καθώς σε αντίθετη περίπτωση θα είναι αδύνατη η απορρόφηση 950 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ εντός του 2013 και θα μεταφερθούν για το επόμενο έτος. Μάλιστα, σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου, ό,τι πρόβλημα προκύψει στο μέλλον, θα αντιμετωπιστεί με νομοθετική ρύθμιση.

Στο μεταξύ, πηγές του υπουργείου μεταδίδουν ότι οι διαπραγματεύσεις των συμβάσεων παραχώρησης έχουν ελεγχθεί καθ' όλη τη διάρκειά τους και υπενθυμίζουν ότι οι καταγγελίες κατά των έργων που είχαν γίνει το 2007, οδήγησαν σε καθυστερήσεις των έργων και καταβολή αποζημιώσεων από το Δημόσιο.

Σήμερα, όπως λένε, οι συμβάσεις περνούν βήμα προς βήμα από τις αρμόδιες γενικές διευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, επιβεβαιώνουν ότι ο κ. Χρυσοχοΐδης θα στείλει τις νέες συμβάσεις παραχώρησης σε όλους τους εθνικούς και ευρωπαϊκούς ελεγκτικούς φορείς, ενώ υπογραμμίζουν ότι ακόμη και το Ελεγκτικό Συνέδριο έχει επιστρατεύσει οικονομολόγους για να τις περάσουν από «κόσκινο». «Η διαφάνεια δεν είναι λόγια, είναι έργα» λένε.

Μετά τον Μάρτιο στο 100%

Σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Υποδομών, σήμερα οι μηχανές των έργων δουλεύουν στο 10-15%, όμως έως τα Χριστούγεννα θα έχουν στηθεί εκ νέου τα εργοτάξια και το ποσοστο θα ανέβει στο 50%, ενώ έως τον Μάρτιο θα είναι στο 100%, με περίπου 20.000 ανθρώπους να πιάνουν δουλειά.

Επίσης, όπως αναφέρουν, τα έργα θα πρέπει να ολοκληρωθούν ως το τέλος του 2015, προθεσμία που συνοδεύεται από τρίμηνη παράταση, μετά το πέρας της οποίας θα έρθουν ρήτρες που προβλέπονται από τη σύμβαση.

Στο μεταξύ, όπως μεταδίδεται από το υπουργείο Υποδομών, για την επανεκκίνηση των έργων έχει μεσολαβήσει μία τεράστια πολυμερής διαπραγμάτευση και, μάλιστα, ακόμη ορισμένες τράπεζες δεν έχουν δώσει την οριστική τους συναίνεση στο νέο πλάνο, καθώς παραμένουν δύσπιστες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, όπως λένε, είναι η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), η οποία ανέτρεψε όλο το μοντέλο της παραχώρησης του Μορέα.

Πηγή: tovima.gr