Βαθμολογία

Τα smartphones βλάπτουν τη σπονδυλική μας στήλη

Διχασμένη είναι η επιστημονική κοινότητα μετά το θόρυβο που ξέσπασε στις ΗΠΑ σχετικά την επίδραση των smartphones στην σπονδυλική στήλη και στα άνω άκρα. Το μόνο σίγουρο είναι ότι ειδικά οι έφηβοι έχουν αυξημένες πιθανότητες να αποκτήσουν κακή στάση λόγω της παρατεταμένης χρήσης smartphones, χωρίς να αποκλείονται όμως και φαινόμενα τραυματισμών υπέρχρησης (overuse injuries or repetitive strain injuries) στους ενήλικες, που αφορούν τον αυχένα, την μέση και τα άνω άκρα, μας εξηγεί ο φυσικοθεραπευτής Γιώργος Κακαβάς.
Συγκεκριμένα, η επέκταση της χρήσης των smartphones στον ελεύθερο χρόνο, παράλληλα με την σχεδόν επιβεβλημένη καθημερινή χρήση υπολογιστών στο γραφείο ή στο σχολείο, αυξάνει τον εθισμό και οδηγεί σε υπέρχρηση και, εκ του λόγου αυτού, σε καταπόνηση των σπονδυλικών δίσκων, αρθρώσεων, τενόντων και συνδέσμων του αυχένα και του κορμού, που οδηγούν σε σοβαρές παθολογίες και κακή ποιότητα ζωής, ενώ παράλληλα επιβαρύνει τα ήδη υπερχρεωμένα ασφαλιστικά συστήματα.
Οι παθολογίες που προκύπτουν από την παρατεταμένη χρήση smartphones είναι το αυχενικό σύνδρομο με όλες τις συνοδές παθολογίες, πχ. αυχενοβραχιόνιο σύνδρομο, ριζίτιδες, δυσκαμψία στην κίνηση, πόνος στους ώμους, μούδιασμα στα δάχτυλα, κλπ. Ποια είναι όμως τα συμπτώματα της κακής στάσης, της υπέρχρησης και της καταπόνησης του αυχένα; Κυρίως ο πονοκέφαλος και η ναυτία, διότι κατά την κάμψη του αυχένα αυξάνονται τα φορτία στην άνω αυχενική μοίρα, η οποία έχει πλούσια νεύρωση και αγγεία που αιματώνουν τον εγκέφαλο. Eτσι, το αυξημένο μηχανικό στρες στην περιοχή δημιουργεί αυτού του τύπου τα συμπτώματα, καθώς επίσης ίλιγγο και επιπλοκές στην όραση (διπλωπία). Επίσης, καινούργια λειτουργικά συστήματα σύγχρονων smartphones έχουν κατηγορηθεί ότι αυξάνουν τα συμπτώματα του πονοκεφάλου και της ναυτίας -λόγω της αδιόρατης κίνησης που το μάτι δεν βλέπει αλλά διαισθάνεται (simulation sickness)- που όμως δεν έχει αποδειχθεί ακόμη επιστημονικά. Προκειμένου να διατηρούμε μια καλύτερη στάση και να ελαχιστοποιούμε τις πιθανότητες τραυματισμών υπέρχρησης, ο κ. Κακαβάς, συμβουλεύει:
τοποθέτηση της οθόνης σε θέση απέναντι από τα ματιά μας, χωρίς να υπάρχει παρατεταμένη κάμψη του κεφαλιού.
τακτά διαλείμματα μεταξύ της χρήσης υπολογιστή, λάπτοπ και smartphone ούτως ώστε να υπάρχει μικρότερη καταπόνηση του μυοσκελετικού συστήματος. Συγκεκριμένα απαιτούνται 30΄ διάλειμμα για κάθε 1-2 ώρες χρήσης.
Διευκρινίζεται ότι σωστή στάση είναι αυτή που συντηρεί τις φυσιολογικές κυρτώσεις της σπονδυλικής στήλης και ελαχιστοποιεί τα φορτία στα σκελετικά και μη μυοσκελετικά στοιχεία. Αντιθέτως, κακή στάση εννοούμε την τάση του χρήστη να καμπουριάζει, τους κυρτούς ώμους, την κάμψη του κεφαλιού και την έλλειψη λόρδωσης της οσφυϊκής μοίρας.