Εδώ και καιρό, η ελληνική οικονομία ζει με το ερώτημα, «ποιος θα είναι ο επόμενος που θα μεταφέρει την έδρα του ή την παραγωγική βάση του στο εξωτερικό;», καθώς η πόρτα εξόδου για τις επιχειρήσεις-μετανάστες έχει ανοίξει διάπλατα και το φαινόμενο δείχνει ότι θα έχει και συνέχεια.
Και παρότι τουλάχιστον σε αυτή τη φάση έχει περιοριστεί στη μεταφορά έδρας για λόγους που σχετίζονται με την πρόσβαση σε φθηνότερο τραπεζικό δανεισμό (ΦΑΓΕ, Coca Cola, S&Β), ποιος μπορεί να διαβεβαιώσει ότι αύριο δεν θα αφορά τη μετεγκατάσταση ολόκληρων εργοστασίων, δίνοντας το τελειωτικό χτύπημα στην αποβιομηχάνιση της χώρας που άρχισε τη μεταπολίτευση και συνεχίζεται μέχρι τις ημέρες μας;
ΤΟ «PLAN B»
«ΤΑ ΝΕΑ» επιχειρούν να εξηγήσουν τα αίτια της φυγής των επιχειρήσεων στο εξωτερικό και όπως προκύπτει από την έρευνα, πολλές μεγάλες - αν όχι η συντριπτική τους πλειονότητα - έχουν ήδη έτοιμα τα δικά τους «Plan B» για τη μεταφορά της έδρας τους (που βεβαίως τώρα μετά την τροπολογία η υλοποίησή τους δυσχεραίνεται) ή ακόμη και της παραγωγικής τους διαδικασίας εκτός Ελλάδας.Το υψηλό κόστος χρηματοδότησης έχει στερέψει τις επιχειρήσεις από φθηνό χρήμα, ενώ το υψηλό ενεργειακό κόστος έχει εκμηδενίσει - όπως τουλάχιστον λένε οι επιχειρηματίες - τα οφέλη από τις σημαντικές μειώσεις μισθών στις οποίες προχώρησαν τα τελευταία χρόνια.
Πρόκειται για φαύλο κύκλο. Χαρακτηριστικό είναι ότι σύμφωνα με την Eurostat, η Ελλάδα είναι... η ακριβότερη χώρα στο φυσικό αέριο για τη βιομηχανία.
Η μέση τιμή για το 2013 είναι 47,77 ευρώ/μεγαβατώρα, με δεύτερους τους Σουηδούς, τρίτους τους Κροάτες και τέταρτους τους Σλοβένους. Ωστόσο, οι μικρές βιομηχανίες πληρώνουν μέχρι και άνω των 50 ευρώ/μεγαβατώρα, όπως λένε οι επιχειρηματίες. Και ενώ οι μεγάλοι ευρωπαίοι πελάτες των Ρώσων πέτυχαν ύστερα από διαπραγματεύσεις γενναίες εκπτώσεις τιμών για το 2013, στην Ελλάδα κάτι τέτοιο δεν συνέβη. Επί ενάμιση χρόνο η κυβέρνηση αρκούνταν στις ρωσικές υποσχέσεις ότι αν η Gazprom αποκτήσει τη ΔΕΠΑ τότε θα μειώσει και τις τιμές. Ούτε το ένα συνέβη ούτε το άλλο.
Σαν να μην μας έφταναν οι υψηλότερες τιμές, τις φορτώσαμε με τον υψηλότερο σε όλη την ΕΕ Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (ΕΦΚ). Ενώ η κοινοτική οδηγία δίνει τη δυνατότητα στα κράτη-μέλη ο ΕΦΚ στο αέριο να κυμανθεί από τα 0,54 έως τα 5,4 ευρώ/ μεγαβατώρα, η ελληνική κυβέρνηση για προφανείς δημοσιονομικούς λόγους επέλεξε τον Σεπτέμβριο του 2011 τον υψηλότερο συντελεστή! Μέχρι τότε ΕΦΚ στο αέριο δεν επιβαλλόταν.
Η ειρωνεία είναι ότι για τις επιπτώσεις της υπερφορολόγησης στο αέριο είχε προειδοποιήσει το ΙΟΒΕ από τον Δεκέμβριο 2011, πρόεδρος του οποίου ήταν τότε ο σημερινός υπουργός Οικονομικών Ι. Στουρνάρας. Στη μελέτη του εκείνη, το ΙΟΒΕ ανέφερε ότι η επιβολή ΕΦΚ στο αέριο θα προκαλέσει μείωση του ΑΕΠ κατά 2,8 δισ. ευρώ και απώλεια 46.450 θέσεων εργασίας, καταλήγοντας ότι το ίδιο ύψος φορολογικών εσόδων μπορεί να επιτευχθεί με ηπιότερες παρεμβάσεις στην οικονομία.
Πηγή: ΤΑ ΝΕΑ