Βαθμολογία

Συνεχείς αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων

Σε δυσθεώρητα επίπεδα διαμορφώνονται οι τιμές των υγρών καυσίμων στην Ελλάδα με το πολεμικό κλίμα που έχει δημιουργηθεί για την πιθανολογούμενη επίθεση στη Συρία.

Η σταδιακή αύξηση των διεθνών τιμών του πετρελαίου, εξαιτίας της ανησυχίας που προκαλούν οι επιθετικές ιαχές, συνετέλεσε στη μικρή, αλλά καθημερινή αύξηση των τιμών, με αποτέλεσμα η λιανική τιμή της αμόλυβδης να διαμορφώνεται στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων έξι μηνών του τρέχοντος έτους.

Συγκεκριμένα, χθες, η πανελλαδική μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης των 95 οκτανίων διαμορφώθηκε στο 1,734 ευρώ ανά λίτρο, ωστόσο σε αρκετές περιοχές της χώρας η τιμή στην αντλία είναι κατά πολύ υψηλότερη. Χαρακτηριστικές είναι οι περιπτώσεις των νομών Λασιθίου, Σάμου, Κέρκυρας, Κεφαλληνίας, Δωδεκανήσου, Ρεθύμνης, Χανίων και Ηρακλείου, όπου η μέση τιμή διαμορφώθηκε σε επίπεδα άνω του 1,8 ευρώ ανά λίτρο, ενώ στους νομούς Χανίων και Ρεθύμνης η μέση τιμή της σούπερ αμόλυβδης ξεπέρασε τα 2 ευρώ το λίτρο.

Οι τελευταίες ανατιμητικές επιδόσεις των υγρών καυσίμων κατατάσσουν τη χώρα στην τέταρτη ακριβότερη της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Κατά σειρά, πιο ακριβές από την Ελλάδα είναι η Ιταλία, η Ολλανδία και η Δανία. Αξίζει να αναφερθεί ότι μετά την αφαίρεση των φόρων, η Ελλάδα κατατάσσεται στη 15η θέση, καταδεικνύοντας ότι η βασική αιτία για τη διαμόρφωση των τιμών σε τέτοια επίπεδα είναι η υψηλή φορολογία.

Ειδικότερα, όταν χθες η μέση τιμή της αμόλυβδης των 95 οκτανίων διαμορφωνόταν στο 1,734 ευρώ ανά λίτρο, οι φόροι, τα τέλη και οι λοιπές επιβαρύνσεις αντιστοιχούν σε 1,0086 ευρώ ανά λίτρο. Η τιμή διυλιστηρίου διαμορφώθηκε στο 0,6379 ευρώ ανά λίτρο, ενώ το εκτιμώμενο περιθώριο των πρατηριούχων και των εταιρειών εμπορίας υπολογίστηκε κατά μέσο όρο στο 0,0874 ευρώ ανά λίτρο, δηλαδή 8,7 λεπτά.

Συνεπώς, ποσοστιαία, η τελική τιμή λιανικής του 1,734 ευρώ ανά λίτρο διαμορφώνεται από την τιμή διυλιστηρίου κατά 36,8 % από τους φόρους (σταθερούς και μεταβλητούς) κατά 58,2 % και από τα εκτιμώμενα περιθώρια των εταιρειών εμπορίας, των μεταφορέων υγρών καυσίμων και των πρατηρίων κατά 5%.

Το αξιοπρόσεκτο ως προς τη διαμόρφωση της τελικής τιμής των υγρών καυσίμων είναι το γεγονός ότι όσο αυξάνεται η τιμή του διυλιστηρίου και συνεπώς των φόρων τόσο μειώνεται το περιθώριο κέρδους των εταιριών εμπορίας, των μεταφορέων και των πρατηρίων. Η εξήγηση που δίνεται είναι ότι οι εταιρείες εμπορίας και οι πρατηριούχοι απορροφούν ένα ποσοστό των διυλιστηριακών αυξήσεων, μειώνοντας το κέρδος τους.

Προς επιβεβαίωση αυτού, αξίζει να καταγραφεί αναλυτικά η διαμόρφωση της τιμής της αμόλυβδης δύο εβδομάδες πριν. Συγκεκριμένα, την Τρίτη 20/8/2013 η μέση τιμή λιανικής της απλής αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων διαμορφωνόταν στο 1,709 ευρώ το λίτρο. Η αντίστοιχη τιμή διυλιστηρίου διαμορφωνόταν στο 0,6138 ευρώ το λίτρο, ενώ οι φόροι, τα τέλη και οι λοιπές επιβαρύνσεις αντιστοιχούσαν σε 1,0036 ευρώ το λίτρο. Την ημέρα εκείνη, το εκτιμώμενο περιθώριο των πρατηριούχων και των εταιρειών εμπορίας υπολογίστηκε κατά μέσο όρο στο 0,0916 ευρώ ανά λίτρο (9,2 λεπτά το λίτρο), δηλαδή υψηλότερο από τα 8,7 λεπτά ανά λίτρο που χθες ήταν το εκτιμώμενο περιθώριο κέρδους.

Η ΟΒΕ

Σε ανακοίνωσή της η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος (ΟΒΕ) υπογραμμίζει ότι για μια ακόμη φορά ο κόσμος καλείται να πληρώσει ακριβά τη δημιουργία τεχνητού κλίματος ανασφάλειας με τις προετοιμασίες πολεμικής επίθεσης κατά της Συρίας.

«Οπως και σε προηγούμενες περιπτώσεις, συνεχίζει η ΟΒΕ, οι διεθνείς κερδοσκόποι καραδοκούν και αυξάνουν ανεξέλεγκτα τις διεθνείς τιμές του πετρελαίου, αξιοποιώντας και πυροδοτώντας το πολεμικό κλίμα. Ο λαός μας δεν αντέχει νέες αυξήσεις στα καύσιμα και δεν μπορεί να πληρώνει το καύσιμο 2 ευρώ το λίτρο για χάριν των πολυεθνικών του πετρελαίου», καταλήγει η Ομοσπονδία.

Πηγή: naftemporiki.gr