Βαθμολογία

Σε προτεραιότητα τα έργα των Τεμπών

Συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, τα οποία συνδέουν την πρόοδο των εργασιών με την καταβολή χρηματοδότησης ζήτησε από τις κοινοπραξίες των τεσσάρων «παγωμένων» παραχωρήσεων ο νέος υπουργός Υποδομών Μιχάλης Χρυσοχοΐδης. Στόχος είναι να υπάρξει σαφής εκτίμηση της πορείας των έργων μέχρι το τέλος του χρόνου.

Ο κ. Χρυσοχοΐδης διατηρεί προς το παρόν χαμηλούς τόνους, αποφεύγοντας μεγαλεπήβολες δηλώσεις σχετικά με την ημερομηνία επανεκκίνησης των έργων. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», ο υπουργός έχει θέσει σε άμεση προτεραιότητα τις οδικές παραχωρήσεις και μάλιστα τις προηγούμενες εβδομάδες επισκέφθηκε εργοτάξια στην εθνική οδό Κορίνθου - Πατρών, Αντιρρίου - Ιωαννίνων, Κορίνθου - Σπάρτης - Καλαμάτας, καθώς και τις υπό κατασκευήν σήραγγες των Τεμπών για να αποκτήσει εικόνα της κατάστασης.

Σε επίπεδο πολιτικής, ο κ. Χρυσοχοΐδης διεμήνυσε στους παραχωρη-σιούχους ότι η καταβολή σε πρώτη φάση των αποζημιώσεων και μετέπειτα της χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου θα εξαρτηθεί από την πρόοδο των εργασιών. Και για τον λόγο αυτό ζήτησε να καταρτιστεί συγκεκριμένο, δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα.

Πιέσεις ασκούνται από το υπουργείο και προς τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες για τα ζητήματα αρμοδιότητάς τους, όπως η ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων και των αρχαιολογικών ανασκαφών, η χωροθέτηση και αδειοδότηση των «δανειοθαλάμων» και άλλα συναφή ζητήματα.

Κατά τα λοιπά, οι τροποποιήσεις των τεσσάρων συμβάσεων παραχώρησης εξακολουθούν να βρίσκονται στα χέρια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, η διαδικασία θα ολοκληρωθεί μέχρι τον Σεπτέμβριο, προκειμένου οι συμβάσεις να κατατεθούν στη Βουλή για ψήφιση μέσα στο φθινόπωρο και τα έργα να ξεκινήσουν πριν από το τέλος του έτους. Τα περιθώρια, πάντως, στενεύουν ολοένα και περισσότερο, καθώς το μεγαλύτερο μέρος των εργασιών θα πρέπει να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2015.

Υπενθυμίζεται ότι συμβάσεις παραχώρησης των οδικών αξόνων εγκρίθηκαν από τη Βουλή το 2006-2007. Οι εργασίες διεκόπησαν το 2010-2011, όταν οι τράπεζες διέκοψαν τη δανειοδότηση των έργων, υποστηρίζοντας ότι το χρηματοδοτικό μοντέλο των οδικών αξόνων δεν είναι βιώσιμο.

Την άνοιξη του 2013, Δημόσιο και παραχωρησιούχοι υπέγραψαν συμφωνία για το «κλείσιμο» των αποζημιώσεων και αντάλλαγμα, από πλευράς ιδιωτών, την έναρξη προετοιμασίας των εργοταξίων. Η προσοχή όλων έχει πλέον στραφεί στο περιεχόμενο της συμφωνίας και κυρίως στο αν το Δημόσιο έχει δεχθεί να δώσει «γη και ύδωρ» για να πετύχει την επανέναρξη των μεγάλων έργων.

Πηγή: Η Καθημερινή