
Σαφή προτίμηση στα ελληνικά προϊόντα έναντι των εισαγόμενων συνεχίζουν να δείχνουν οι καταναλωτές, αν και ο παράγοντας «τιμή» φαίνεται ότι μετρά πλέον περισσότερο στην τελική επιλογή, κάτι που καλούνται να λάβουν σοβαρά υπόψη τους οι Ελληνες παραγωγοί.
Οι καταναλωτές, άλλωστε, είναι αυτοί που δείχνουν το δρόμο, καθώς μέσα από αυτόν τον ιδιότυπο οικονομικό πατριωτισμό, την επιλογή δηλαδή ελληνικών προϊόντων, θέλουν κυρίως να στηρίξουν την ελληνική οικονομία και να συμβάλουν στην καταπολέμηση της ανεργίας.
Τα συμπεράσματα αυτά προκύπτουν από την επικαιροποιημένη έρευνα «Καταναλωτής και Ελληνικό Προϊόν», που πραγματοποίησαν οι καθηγητές κ. Γ. Μπάλτας και Π. Θεοδωρίδης από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Πανεπιστήμιο Πατρών αντιστοίχως. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια του Απριλίου και του Μαΐου 2013 σε πανελλαδικό δείγμα 1.860 ατόμων.
Σύμφωνα, λοιπόν, με την έρευνα, το 67% των καταναλωτών προτιμά τα ελληνικά προϊόντα έναντι των εισαγόμενων. Μάλιστα, το 86,4% των καταναλωτών, όταν βρίσκει ελληνικά προϊόντα, τα προτιμά από τα εισαγόμενα, αν και το αντίστοιχο ποσοστό στην έρευνα του 2012 ήταν ελαφρώς υψηλότερο και συγκεκριμένα 87,24%. Το γεγονός ότι η τιμή, τουλάχιστον για την ώρα, δεν αποτελεί το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των εγχωρίως παραγόμενων αγαθών φαίνεται και από την απάντηση που δίνουν οι καταναλωτές όταν ερωτώνται για τους λόγους προτίμησης των ελληνικών προϊόντων.
Πρωταρχικό κίνητρο (συγκεντρώνει το 77% των απαντήσεων) για την επιλογή των ελληνικών προϊόντων είναι ότι οι καταναλωτές θεωρούν πως έτσι στηρίζουν την εγχώρια παραγωγή. Δεύτερος λόγος (με ποσοστό 34%) είναι ότι θεωρούν πως τα ελληνικά προϊόντα υπερτερούν σε ποιότητα από τα εισαγόμενα, ενώ τρίτος λόγος με χαρακτηριστικά χαμηλό ποσοστό (μόλις 16%) είναι ότι αγοράζουν ελληνικά προϊόντα διότι είναι φθηνότερα από τα εισαγόμενα.
Το ζήτημα της ποιότητας και της ασφάλειας παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς δείχνει ότι αλλάζει η αντίληψη που υπήρχε τα προηγούμενα χρόνια πως ό,τι είναι εισαγόμενο είναι καλύτερο από το ελληνικό.
Η ανάγκη για αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου φαίνεται ότι αποτελεί πλέον συνείδηση για τη συντριπτική πλειονότητα των καταναλωτών. Το 83% πιστεύει ότι η Ελλάδα θα μπορούσε να έχει αναπτύξει περισσότερο την οικονομία της, ενώ εξαιρετικά υψηλό ποσοστό, το 90%, θεωρεί ότι θα μπορούσε να έχει αναπτύξει περισσότερο τον γεωργικό τομέα. Αλλωστε, το 84%
Το τελευταίο εκτιμά ότι τα εγχώρια αγροτικά προϊόντα αποτελούν ένα από τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της Ελλάδας και το 71% πιστεύει ότι η λύση για την έξοδο από την κρίση βρίσκεται στην ανασυγκρότηση της ελληνικής παραγωγής. «Η στάση του κοινού έναντι των παραγωγικών επιχειρήσεων και όσων τις υποστηρίζουν είναι ασυνήθιστα θετική για τα ελληνικά δεδομένα» επισημαίνουν οι δύο ερευνητές, προσθέτοντας ότι αυτή ακριβώς «η στήριξη είναι μια ιστορική ευκαιρία για το επιχειρείν».
Το ότι πρόκειται για μια ιστορική ευκαιρία η οποία, εάν αξιοποιηθεί κατάλληλα από τις επιχειρήσεις, ειδικά του αγροτοδιατροφικού τομέα, θα έχει πολλαπλά οφέλη για αυτές και συνολικά για την ελληνική οικονομία, ενισχύεται και από το γεγονός ότι η στροφή προς τα ελληνικά προϊόντα φαίνεται να μετατρέπεται σε μόνιμη τάση και να μην είναι συγκυριακή. Το 94% δηλώνει ότι θα συνεχίζει να αγοράζει ελληνικά προϊόντα στο μέλλον και το 83% απαντά ότι θα αγοράζει πιο έντονα τα ελληνικά προϊόντα στο μέλλον.
Η αξιοποίηση του «οικονομικού πατριωτισμού» έχει ακόμη μεγάλη δυναμική και προοπτική, καθώς η πλειονότητα των καταναλωτών (54,2%) ξεκίνησε να προτιμά τα ελληνικά προϊόντα μόλις τον τελευταίο χρόνο και μάλιστα το 17% μες στο τελευταίο εξάμηνο. Προτίμηση στα ελληνικά προϊόντα άρχισε να δείχνει από την έναρξη της κρίσης το 45,8%.
Αν μη τι άλλο, ανοίγεται πεδίο δόξης λαμπρό για τις ελληνικές επιχειρήσεις, οι οποίες καλούνται να εκμεταλλευθούν τη συγκυρία, χωρίς, βεβαίως, ψευδεπίγραφες ταμπέλες και σημαιάκια που εξυπηρετούν μόνο το μάρκετινγκ.
Πηγή: Καθημερινή