Βαθμολογία

Η κούραση των στελεχών βλάπτει την εταιρεία

Λέγεται ότι οι μάνατζερ και οι επαγγελματίες είναι οι κατηγορίες των εργαζομένων που παρουσιάζουν σε μεγαλύτερο ποσοστό υπερκόπωση. Εργάζονται, άλλωστε, περισσότερες ώρες και έχουν μεγαλύτερες ευθύνες, ενώ είναι αυτοί που, σε μεγάλο ποσοστό κατά τον μη εργάσιμο χρόνο της ζωής τους, κάνουν τη μεγαλύτερη χρήση των ηλεκτρονικών συσκευών επικοινωνίας για τα θέματα εργασίας τους.

Oι έρευνες δείχνουν ότι η υπερκόπωση των εργαζομένων πλήττει κατά προτεραιότητα τους μάνατζερ, οι οποίοι αδυνατούν να χαλαρώσουν και βρίσκουν ένα σωρό λόγους για να συρρικνώνουν τον χρόνο των διακοπών τους. Ωστόσο, η δική τους υπερκόπωση δεν είναι μόνο το προσωπικό τους πρόβλημα, αλλά, κυρίως, βλάπτει σοβαρά και τους εργοδότες. Και ενώ στο παρελθόν, η διατήρηση επαφής με το γραφείο κατά τη διάρκεια των διακοπών ήταν τεκμήριο αφοσίωσης του στελέχους προς τον εργοδότη του, τώρα πλέον, οι ίδιοι οι εργοδότες γνωρίζουν ότι οφείλουν να επιβάλουν στα στελέχη τους να πάρουν την άδειά τους κανονικά, προκειμένου να αποφεύγονται ενδεχόμενες δυσάρεστες -και συχνά πολύ σοβαρές για την επιχείρηση- επιπτώσεις, όταν τη διοίκηση ασκεί ένας πολύ κουρασμένος και στρεσαρισμένος μάνατζερ.

Επιπτώσεις σε 4 τομείς

Εφέτος όμως, η επιπλέον επιβαρυντική παρενέργεια που πλήττει τις θερινές διακοπές των στελεχών των επιχειρήσεων και των οργανισμών, ακούει στο όνομα «κρίση». Που έφερε μαζί της μειώσεις προσωπικού, ανασφάλεια, αβεβαιότητα και το περίφημο «do more with less». Οι έρευνες, ωστόσο, συγκλίνουν στο συμπέρασμα ότι είναι σφάλμα η προσπάθεια αύξησης της παραγωγικότητας, πιέζοντας τους εργαζομένους με υπερβάλλοντα φόρτο εργασίας. Γιατί ο κάθε εργαζόμενος έχει ένα σημείο «ρήξης». Και όταν «σπάσει» εξαιτίας της υπερκόπωσης, το φαινόμενο αυτό έχει επιπτώσεις σε τέσσερις τομείς ζωτικής σημασίας για τον εργοδότη.

Ο πρώτος είναι η ασφάλεια στον χώρο εργασίας. Που, για το εργατικό προσωπικό και τους τεχνικούς μπορεί να είναι η πρόκληση ατυχήματος -κάτι που διαπιστώνεται αμέσως- ενώ για ένα κουρασμένο διευθυντικό στέλεχος, επειδή του λείπει ύπνος, μπορεί να είναι μια

Ενας παράλειψη είτε μια αμέλεια με απρόβλεπτες και σοβαρές συνέπειες. Επιπλέον, σε βάρος του εργοδότη προστίθεται και ο θυμός και η μνησικακία του στελέχους για την καταπόνησή του.

Δεύτερος ευάλωτος τομέας είναι η απόδοση του εργαζομένου που πλήττεται.

Τρίτος, η διακράτηση των ικανών στελεχών. Oσο και αν εντυπωσιάζουν οι ομαδικές απολύσεις, τα δοκιμασμένα ικανά στελέχη, οι εργοδότες τους πρέπει να τα φροντίζουν ως είδος υπό εξαφάνιση. Αλλωστε, η περίοδος των διακοπών για ένα καταπονημένο στέλεχος είναι συνήθως ο καλύτερος χρόνος για να ονειρευτεί ένα καλύτερο εργασιακό μέλλον και να το επιδιώξει...

Τέταρτος, επειδή τα συμπτώματα της υπερκόπωσης -κακές σχέσεις με τους συντρόφους, τα παιδιά, τους συναδέλφους, κακός ύπνος, παραμέληση της υγείας, άγχος για την καθημερινή ζωή κ.ά.- οδηγούν σε αποχή από την εργασία, κατάχρηση των υπηρεσιών υγείας και ασφαλειών ζωής, επιβαρύνουν και αυτά τον εργοδότη. Οχι μόνο σε ό,τι αφορά τη συμμετοχή του στο κόστος βάσει των εισφορών, αλλά και στη φήμη της εταιρείας, ως προς τον ρόλο του ως ενεργού πολίτη στην κοινωνία.

Αλκοολισμός...

Υπάρχει βέβαια και «ο αλκοολισμός της εργασίας». Που πλήττει τους εργαζομένους που παραδέχονται ότι εργάζονται ακόμη και κατά τη διάρκεια της άδειάς τους. Είτε ότι «δεν κατάφεραν» να πάρουν ολόκληρη την ετήσια άδεια που δικαιούνται, συχνά μάλιστα παρά την εκπεφρασμένη εμμονή και προσπάθεια των εργοδοτών να ενθαρρύνουν τα στελέχη τους να έχουν μια χρονικά ικανοποιητική άδεια. Είναι αυτοί που αναγνωρίζουν το γεγονός ότι η ποσότητα στην εργασία δεν υποκαθιστά την ποιότητα. Κάτι δηλαδή που έχει αποδειχθεί ότι δεν είναι δεδομένο, όταν τα στελέχη είναι κουρασμένα. Αρα, το σφάλμα δεν βρίσκεται πλέον στους εργοδότες, αλλά στους ίδιους τους μάνατζερ που έχουν πληγεί από τον «αλκοολισμό» της εργασίας.

Βασικοί λόγοι

Οι βασικοί λόγοι που προβάλλουν και για τους οποίους εργάζονται κατά τις διακοπές τους, είναι, κατ' αρχήν, οι ληξιπρόθεσμες ημερομηνίες, η έλλειψη εμπιστοσύνης προς τους συνάδελφους τους, αν θα τα καταφέρουν εξίσου καλά όσο εκείνοι λείπουν. Δεύτερος συνήθης λόγος είναι η μη διακοπή της επαφής με τους πελάτες και οι ανάγκες των πελατών, τους οποίους δεν θέλουν να απογοητεύσουν. Οσο για τον τρίτο λόγο -που πιστεύουμε ότι έχει ευρύτερη απήχηση για κάθε εργαζόμενο- είναι ο φόρτος εργασίας που θα συσσωρευθεί κατά την απουσία τους και θα τους περιμένει με την επιστροφή τους από την άδεια. Ετσι, και εκείνοι που φεύγουν για τις διακοπές τους, δύσκολα αποχωρίζονται το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και τα μηνύματά τους.

Ερευνα

Σύμφωνα με έρευνες για την υπερκόπωση των εργαζομένων, όσο περισσότερο νιώθουν ότι είναι προσβάσιμοι για τον εργοδότη, τόσο περισσότερο πλήττονται από το αίσθημα της υπερκόπωσης. Οταν μάλιστα νιώθουν ότι «δεν αξίζει τον κόπο» ο λόγος για τον οποίο ο εργοδότης τους απασχολεί κατά τον ελεύθερο χρόνο τους, τότε νιώθουν ιδιαιτέρως κουρασμένοι. Το «ροκάνισμα» όμως του χρόνου των διακοπών δεν οφείλεται πάντα στους «κακούς και απαιτητικούς εργοδότες». Το ετήσιο ιατρικό τσεκαπ, ο οδοντίατρος, που παραμελήθηκαν όλο τον χειμώνα, οι επισκευές και τα μαστορέματα στο σπίτι, το άδειασμα του «χρονοντούλαπου» με τις επαγγελματικές εκκρεμότητες, συρρικνώνουν τον χρόνο των διακοπών και συντηρούν την υπερκόπωση των στελεχών, κάτι που αποβαίνει πάντα εις βάρος του εργοδότη, των συναδέλφων του, της ασφάλειας του εργασιακού χώρου - πέρα από τις γνωστές αρνητικές επιπτώσεις που έχει στη σωματική και ψυχική υγεία, στην προσωπική ζωή και στην απόδοση του εργαζομένου.

Πηγή: Καθημερινή