Βαθμολογία

Πέθανε ο μεγάλος συνθέτης και τραγουδοποιός Δήμος Μούτσης

Αρκεί κανείς να ακούσει τις πρώτες νότες από την ορχηστρική εισαγωγή στον «Άγριο Φεβρουάριο» για να καταλάβει πόσο πρωτότυπος και σημαντικός, αλλά και καθοριστικός για την εξέλιξη της σύγχρονης ελληνικής μουσικής ήταν ο Δήμος Μούτσης. Εκείνος ο δίσκος, μια απίστευτη συνάντηση ανάμεσα στον Μούτση, τους στίχους του Μάνου Ελευθερίου, και τις εκπληκτικές ερμηνείες του νεαρού Δημήτρη Μητροπάνου και της Πέτρης Σαλπέα, αρκεί για να έχει για πάντα μια θέση ξεχωριστή ο Μούτσης. Ένας δίσκος σύγχρονος και συνάμα βαθιά λαϊκός που διατηρεί την ίδια φρεσκάδα 53 χρόνια μετά.

Άλλωστε, αυτό ήταν και το ξεχωριστό ταλέντο και την πρωτοτυπία την είχε διακρίνει και ο Μάνος Χατζηδάκις όταν ανέθεσε νεαρό Μούτση την ενορχήστρωση εκείνης της ξεχωριστής «Επιστροφής» το 1970. Αλλά και ο ίδιος Μούτσης θα δείξει σύντομα ότι ο «Άγιος Φεβρουάριος» δεν ήταν μια «στιγμή».

Στον «Συνοικισμό Α» του 1972 επιδεικνύει την εκπληκτική του ικανότητα να γράφει πανέμορφα λαϊκά τραγούδια, δίνοντας και τη δυνατότητα στη Βίκυ Μοσχολιού να κάνει μερικές από τις καλύτερες ερμηνείες της. Στην «Τετραλογία» το 1975 δείχνει τι σημαίνει μελοποίησης με τρόπο έντεχνο που να μπορεί να ακούγεται μαζί πρωτοποριακή και λαϊκή. Στο «Φράγμα» του 1981 η συνάντησή του με τον Κώστα Τριπολίτη και τη Σωτηρία Μπέλου επίσης γράφει το ηχητικό τοπίο μιας μεταπολίτευσης σε μετάβαση. Αλλά και αργότερα όταν θα επιλέξει το δικό του δρόμο ενός τραγουδοποιού, ξεκινώντας με το «Να!» αφήνοντας πίσω την αναζήτηση της πρωτοτυπίας στην ενορχήστρωσης, και πάλι θα  αποδείξει τη μοναδική του ικανότητα να γράφει τραγούδια με ξεχωριστή ευαισθησία.

Ο Δήμος Μούτσης, που «έφυγε» σε ηλικία 86 ετών, ήταν, πολύ απλά, ένας άνθρωπος από αυτούς που έφτιαξαν το ηχητικό τοπίο της σύγχρονης Ελλάδας. Αρκεί να αναλογιστούμε πόσα τραγούδια έχουμε σιγουρμουρμουρίσει, ή μας  έχουν αποτυπωθε, ή μας έχουν κάνει να ανατριχιάσουμε από εκείνο το «Άσπρα, Κόκκινα, Κίτρινα, Μπλέ» με την απόλυτα ισορροπημένη ερμηνεία της Μοσχολιού, μέχρι εκείνο το συγκλονιστικό γρέζι στη φωνή της Μπέλου στο «Δεν λες κουβέντα».

Βαθιά πολιτικοποιημένος ο Μούτσης θα αναμετρηθεί στο έργο του – και μέσα από τις επιλογές στιχουργών – με τη σύγχρονη πραγματικότητα, συμπυκνώνοντας εικόνες μιας Ελλάδας με μεγάλες αντιθέσεις και συγκρούσεις. Και αυτό φαινόταν όχι μόνο σε δίσκους με σαφή πολιτικό χαρακτήρα όπως η «Εργατική Συμφωνία» του 1976 αλλά και στο σύνολο του έργου του αποφεύγοντας, όμως, τα «μεταλλικά συνθήματα των μικροφόνων» για να χρησιμοποιήσουμε έναν στίχο του Τριπολίτη από δίσκο του.

ΠΗΓΗ