Βαθμολογία

Στα 672 εκατ. εκτινάσσονται οι επενδύσεις

Επενδύσεις συνολικού προϋπολογισμού 163 εκατ. ευρώ «τρέχει» ο ΑΔΜΗΕ (Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας) στην Πελοπόννησο, με τις οποίες το συνολικό επενδυτικό του πλάνο εκτινάσσεται στα 672 εκατ. ευρώ.

Ο σχεδιασμός για την Πελοπόννησο θα ανοίξει τον δρόμο για την εγκατάσταση επιπλέον μονάδων ΑΠΕ στην περιοχή, που θα επιτρέψουν στη νέα μονάδα φυσικού αερίου της ΔΕΗ στη Μεγαλόπολη (Μεγαλόπολη V) να λειτουργήσει στην ονομαστική της ισχύ, αλλά και θα ενισχύσουν την ευστάθεια τάσεων του λεγόμενου Νότιου Συστήματος.

Έτσι, στις υποδομές ύψους 105 εκατ. ευρώ που έχουν ήδη δρομολογηθεί, στα τέλη Αυγούστου προστέθηκαν δύο ακόμη έργα προϋπολογισμού 29 εκατ. ευρώ έκαστο, καθώς «βγήκαν στον αέρα» οι προκηρύξεις για την κατασκευή του Κέντρου Υπερυψηλής Τάσης (ΚΥΤ) Κορίνθου, καθώς και της διπλής εναέριας γραμμής μεταφοράς υπερυψηλής τάσης (400 kV) που θα ενώνει το συγκεκριμένο Κέντρο με το ΚΥΤ Μεγαλόπολης.

Κορεσμός του δικτύου

Οι παραπάνω υποδομές εντάσσονται στο πλαίσιο της επέκτασης του συστήματος υπερυψηλής τάσης στην Πελοπόννησο, ώστε να αρθεί ο κορεσμός του τοπικού δικτύου - κορεσμός που σημαίνει πως αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει διαθέσιμος ηλεκτρικός «χώρος» στην περιοχή για την περαιτέρω αξιοποίηση νέων μονάδων παραγωγής.

Έτσι, στα ήδη εγκατεστημένα έργα ΑΠΕ ισχύος 1.190 MW (μεγαβάτ), τα οποία δεν μπορούν αυτή τη στιγμή να αυξηθούν, με την ολοκλήρωση της επέκτασης θα δοθεί η δυνατότητα να προστεθούν επιπλέον έως και 1.100 MW. Επίσης, λόγω του κορεσμού του δικτύου, η Μεγαλόπολη V εντάχθηκε και επίσημα στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας στις 14/8 με περιορισμένη ισχύ (500 MW), ενώ με την άρση του θα μπορεί να λειτουργήσει στην πλήρη ονομαστική της ισχύ (800 MW).

Ο «διάδρομος Β»

Το ΚΥΤ Κορίνθου και η γραμμή μεταφοράς που προκηρύχθηκαν πρόσφατα ανήκουν στον λεγόμενο «διάδρομο Β», τον έναν από τους δύο διαδρόμους που προβλέπει ο ΑΔΜΗΕ για την επέκταση του συστήματος υπερυψηλής τάσης στην Πελοπόννησο. Οι διορίες υποβολής προσφορών και στις δύο προκηρύξεις ολοκληρώνονται στις 5 Οκτωβρίου. Στην περίπτωση του ΚΥΤ Κορίνθου, η προθεσμία που θα έχει ο ανάδοχος για την ολοκλήρωση του έργου θα είναι 26 μήνες από τη συμβολαιοποίηση του έργου. Όσον αφορά τη γραμμή μεταφοράς 400 kV, η διορία ολοκλήρωσης έχει οριστεί στις 780 ημέρες (λίγο παραπάνω από 2 χρόνια).

Η ολοκλήρωση του «διαδρόμου Β» θα γίνει με την κατασκευή της διπλής εναέριας γραμμής (αναβάθμιση υφιστάμενης γραμμής 150 kV και κατασκευή νέου τμήματος 400 kV) που θα ενώνει τα ΚΥΤ Κορίνθου και Κουμουνδούρου. Σύμφωνα με πηγές του ΑΔΜΗΕ, στόχος είναι η περιβαλλοντική μελέτη του έργου να ολοκληρωθεί εντός του 2018.

Όπως συμπληρώνουν οι ίδιες πηγές, ο Διαχειριστής έχει αιτηθεί να χαρακτηριστεί και το έργο αυτό ως έργο γενικότερης σημασίας για την οικονομία της χώρας, με σκοπό την επιτάχυνση των διαδικασιών απαλλοτρίωσης, που θα επιτρέψουν την αποπεράτωσή του πριν από το 2024, όπως σήμερα καταγράφεται στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης Συστήματος Μεταφοράς (ΔΠΑ).

Ο «διάδρομος Α»

Παράλληλα, ο ΑΔΜΗΕ επιταχύνει την υλοποίηση του διαδρόμου Α, προϋπολογισμού 105 εκατ. ευρώ, που περιλαμβάνει την κατασκευή διπλής γραμμής 400 kV (εναέρια, υπόγεια και υποβρύχια τμήματα) για τη σύνδεση του ΚΥΤ Μεγαλόπολης με την υφιστάμενη γραμμή Αχελώου - Διστόμου.

Σύμφωνα με κύκλους του Διαχειριστή, στόχος για το 2018 είναι η ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας για την ανάθεση των εναερίων, καθώς και των υπόγειων και υποβρυχίων καλωδιακών τμημάτων 400 kV, η πρόοδος των τμημάτων του έργου που έχουν ήδη ανατεθεί σε αναδόχους, καθώς και η ολοκλήρωση των διαδικασιών πρόσκτησης του τερματικού Καστριτσίου.

Κυκλάδες και Κρήτη

Τα έργα στην Πελοπόννησο έρχονται να προστεθούν στις επενδύσεις 509 εκατ. ευρώ που υλοποιεί ο Διαχειριστής για την άρση της «ηλεκτρικής απομόνωσης» 10 νησιών των Κυκλάδων και της Κρήτης. Έτσι, την Δευτέρα 3/9 ολοκληρώνεται η υποβολή προσφορών για τη Γ' φάση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων, προϋπολογισμού 115 εκατ., για την πόντιση μιας δεύτερης υποβρύχιας γραμμής μεταφοράς 150 KV, η οποία θα συνδέει τη Σύρο με το Λαύριο.

Επίσης, έως το φθινόπωρο αναμένεται η ανακήρυξη των αναδόχων για τα έργα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Πελοποννήσου, προϋπολογισμού 324 εκατ., η οποία θα αναλάβει μέρος των φορτίων του νησιού από το 2020. Τέλος, την Τετάρτη ο Διαχειριστής υπέγραψε τη σύμβαση για την κατασκευή του νέου Υποσταθμού 150 ΚV στη Νάξο, που προβλέπεται για τη Β' φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων, με τη NΑRI Group Corporation, η οποία επελέγη ως ανάδοχος για το έργο, σε σύμπραξη με την ΕΛΕΚΤΡΟΜΕΚ.

Το κόστος του υποσταθμού ανέρχεται σε 8,8 εκατ., ενώ στο πλαίσιο της ίδιας φάσης (η οποία έχει συνολικό προϋπολογισμό 70 εκατ.) προβλέπεται επίσης η κατασκευή και εγκατάσταση των υποθαλάσσιων καλωδίων υψηλής τάσης που θα συνδέσουν τη Νάξο με την Πάρο και τη Μύκονο (την οποία έχει αναλάβει η κοινοπραξία Ελληνικά Καλώδια ΑΕ - Fulgor ΑΕ), όπως και η αναβάθμιση των υφιστάμενων καλωδιακών διασυνδέσεων Λιβαδιού (Εύβοια) - Άνδρου και Άνδρου-Τήνου που ανατέθηκε στην Prysmian.

Kώστας Δεληγιάννης (Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ)