Βαθμολογία

Νέος ΚΟΚ, τι αλλάζει

Το νομοσχέδιο για τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας κατατέθηκε, το βράδυ της Πέμπτης (8/3), στη Βουλή. Ο νέος ΚΟΚ φέρνει πιο ακριβά πρόστιμα για τους παραβάτες και μια σειρά αλλαγών, σύμφωνα με δημοσίευμα των Νέων, την Παρασκευή (9/3).

Τι ισχύει για τα πρόστιμα

Ο νέος ΚΟΚ θα προβλέπει μείωση 40% σε όλα τα πρόστιμα, αλλά τριπλάσια προσαύξησή τους με εισοδηματικά κριτήρια. Φωτιά θα είναι το πρόστιμο για όσους έχουν συνήθειες, όπως η χρήση κινητού, η έλλειψη κράνους και ζώνης ασφαλείας, η στάθμευση σε ράμπες ή η παρεμπόδιση της διάβασης των ατόμων με αναπηρία και η χρήση της λωρίδας έκτακτης ανάγκης στους αυτοκινητοδρόμους.

Οι παραβιάσεις θα χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες, χαμηλής, μεσαίας και υψηλής επικινδυνότητας, και αναλόγως της διαβάθμισης θα υπάρχει και το αντίστοιχο πρόστιμο.

Προβλέπονται επίσης και δύο πρόσθετες κατηγορίες: Της πολύ υψηλής συχνότητας και της αντικοινωνικής συμπεριφοράς. Και στις δύο θα αφαιρείται η άδεια οδήγησης για 60 ημέρες.

Στις παραπάνω, λοιπόν, παραβάσεις (πλην των προσπεράσεων φορτηγών, που η ποινή ορίζεται σε 30 μέρες χωρίς αφαίρεση πινακίδων την πρώτη φορά) προβλέπονται μηδενικά πρόστιμα, αλλά διοικητικά μέτρα, που είναι η αφαίρεση διπλώματος και πινακίδων για 60 ημέρες.

Εξαιρέσεις

Από την παραπάνω κατηγορία θα εξαιρούνται οι σοβαρές παραβάσεις, όπως η κατανάλωση αλκοόλ, η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη, οι διατάξεις για τον τρόπο προσπέρασης οχημάτων κ.λπ.

Μέτρα για τα μεταχειρισμένα και εισαγόμενα οχήματα

Αλλαγές έρχονται και για τα αυτοκίνητα εισάγονται στη χώρα και είναι μεταχειρισμένα. Σκοπός είναι να μειωθούν τα παράνομα κυκλώματα.

Το υπουργείο Μεταφορών αναμένεται να δημιουργήσει ένα Ψηφιακό Μητρώο Οδικών Μεταφορών, στο οποίο θα καταγράφονται ψηφιακά, ανά επιχείρηση, τα οχήματα, οι οδηγοί, οι σχέσεις εργασίας κ.λπ.

Ταξί και Uber

Το νομοσχέδιο προσαρμόστηκε στην απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, που σημαίνει πως ότι οι υπηρεσίες της Uber συνιστούν μεταφορικό έργο. Παράλληλα, επιχειρείται να ρυθμίσει συνολικά τη λειτουργία των εταιρειών διαδικτυακής μεσολάβησης για τη μίσθωση ταξί.

Οι εταιρείες διαμεσολάβησης (Mytaxi, Taxiplon, Uber κ.λπ.) καλούνται πλέον να αποκτήσουν ειδική άδεια και να ορίσουν νόμιμο εκπρόσωπό τους στην Ελλάδα

Για τις πινακίδες κυκλοφορίας

Όπως ορίζει ο νέος ΚΟΚ, κάθε πινακίδα κυκλοφορίας οχήματος που θα αφαιρείται θα καταχωρίζεται μηχανογραφικά στο αρχείο, στο οποίο θα τηρούνται τα στοιχεία όλων των οχημάτων της οικείας οργανικής μονάδας του υπουργείου Μεταφορών.

Αναφορικά με τα οχήματα που είναι σε ακινησία, μετά την πάροδο δύο ετών η αρμόδια ΔΟΥ θα προβαίνει σε καταστροφή των πινακίδων κυκλοφορίας τους.

Σε περίπτωση αφαίρεσης των κρατικών πινακίδων οχήματος, η αρμόδια υπηρεσία της Ελληνικής Αστυνομίας θα προβαίνει σε καταστροφή των πινακίδων κυκλοφορίας του οχήματος με την πάροδο 2 ετών από τη λήξη του διοικητικού μέτρου της αφαίρεσης.

Οι αρμόδιες κατά περίπτωση υπηρεσίες θα χορηγούν βεβαίωση καταστροφής των πινακίδων κυκλοφορίας, κατόπιν αίτησης εκ μέρους του ιδιοκτήτη-κατόχου του οχήματος.

Οι «γουρούνες» 

Ο νέος ΚΟΚ φέρνει ριζικές αλλαγές και για τις «γουρούνες». Σύμφωνα με το άρθρο 31 του νομοσχεδίου, οι τετράτροχες μοτοσικλέτες με κινητήρες έως 125 κ.εκ. δεν επιτρέπεται να κυκλοφορούν σε ασφαλτοστρωμένες οδούς, ωστόσο επιτρέπεται να τις διασχίζουν κάθετα.

Επιπλέον, το άρθρο 31 ξεκαθαρίζει πως αν εκμισθωθεί «γουρούνα» σε πρόσωπο που δεν έχει απαιτούμενη άδεια οδήγησης, επιβάλλεται στον εκμισθωτή, στον μισθωτή και στον οδηγό, αν ο τελευταίος επίσης δεν έχει άδεια οδήγησης, πρόστιμο 1.000 ευρώ. Σε περίπτωση υποτροπής επιβάλλεται πρόστιμο 2.000 ευρώ και κατάσχεση της «γουρούνας».